Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Tuesday, March 29, 2011

Pesan opah

Semalam bersembang-sembang dengan opah (seperti biasa). Tiba-tiba entah macam mana opah masuk cerita pasal zaman sekarang. Maksud aku dunia sekarang. Ramai orang kata dunia sekarang dah akhir zamna. Aku bukanlah orang bijak pandai agama jadi aku tak nak olah lanjut pasal benda tu. Tapi apa yang opah aku cerita malam semalam adalah berkaitan dengan hal itu.

Menurut opah, atuk opah (datuk kepada opah) dulu adalah seorang pembaca kitab. Kitab-kitab agama tu atuk opah baca. Opah kata, kitab-kitab yang atuk opah baca tu dalam bahasa jawa. Atuk opah kata, dunia ni nak ahir zaman bila ;

  1. tanah dah tak cukup nak buat rumah. orang akan tinggal dalam rumah macam rumah burung merpati. atuk opah tak tahu nak cakap flat/apartment/kondo.
  2. negara-negara Arab mula keluar api. Ni mungkin sebab rusuhan etc. macam jadi dekat Mesir dan Libya tu.
  3. Air dari sungai mula naik ke rumah. Orang dah tak mandi dekat sungai atau perigi lagi. Ye la. Sekarang kan dah ada paip.
  4. aku dah tak ingat. Maafkan aku. Maafkan aku.




Aku yang menyampaikan,

2 comments:

Diyana Amalina said...

opah awk ckp cmtu ke...lau cmtu dunia skrg ne kn cmtu...tkut lak rasa nyer..

miss jue said...

opah saya menyampaikn apa atuk dia cakap. dan saya berkongsi di sini.