Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Saturday, November 23, 2013

Nursing in Public

Salam semua.
Lama rasanya tak menulis dalam ni. Hari ni tiba-tiba rasa nak menulis untuk kenangan hari akan datang.

Topik macam biasa, topik mak-mak.

Alhamdulillah, Hannan Izdihar membesar dengan sihat. Banyak perkembangan yang aku nak kongsikan di sini, InsyaAllah bila umurnya genap 6 bulan nanti.

Cerita pasal nursing in public (NIP). Alhamdulillah, Hannan masih menyusu susu ibu sepenuhnya. Berbalik pada cerita NIP. Pertama kali Hannan dibawa keluar rumah (bukan untuk ke hospital) pada usianya 30hari kalau tak salah aku. Itu pun sekejap je setakat pergi beli pampers dekat Tesco lepas tu terus balik rumah. Tak sampai sejam rasanya. So tak ada NIP.

Kali kedua keluar rumah, ikut family kakak aku shopping raya. Dah habis pantang ke masa tu? Aku tak ingat. Tapi belum 60hari lagi. Pergi shopping di Jusco Bukit Tinggi. Aku mulanya tak nak ikut tapi kakak mengajak, aku ikut je. Tapi, aku siap bawa EBM, air panas dalam flask dan botol susu. Botol EBM tu bukan yang beku tapi yang sejuk je. Jadinya, aku balut dengan tuala supaya sejuknya tahan lama sikit. Masa dalam kereta, Hannan tidur je. Dah nak sampai Jusco, dia merengek aku bagi susu direct dan dia sambung tidur. Masuk shopping complex lagi dia layan tidur, maklum la sejuk. Tengah kakak aku sibuk beli baju untuk anak-anak-anak dia, tiba-tiba Hannan merengek. Maklum la baby menangis selalu sebab lapar atau pampers basah. So, aku pun panaskan EBM yang aku bawa tu. Caranya? Tuang sikit air panas dari Termos tu masuk stainless mug (aku memang bawa), then rendam. Memang leceh. Masa tu ZERO knowledge, tak tahu ada tempat untuk susukan baby. Aku ingatkan baby room tu semata-mata untuk tukar diapers baby. Poor me. Bila tahu ada, terus aku berdesup pergi baby room. Bagi Hannan minum yang dalam botol, dia tak puas so bagi direct feeding gak. Itulah pengalaman aku pertama kali tapi bukan NIP. Tapi nursing dalam baby room.

Kali ketiga NIP, masa keluar dengan suami nak shopping raya. Masa ni memang mencabar. Hannan meragam sikit. Jadinya, masa suami pilih baju melayu, aku pergi susukan Hannan. Dekat mana? Kerusi sebelah lift. Sebab malas nak naik baby room. Cara aku; cari kerusi yang jauh dari orang atau yang dekat dengan penjuru kemudian duduk mengadap dinding (membelakangkan orang) dan tak lupa halang dengan stroller. Aku tak ada nursing cover, jadi aku cover guna shawl lebar dan tebal.

Lepas tu, dah banyak kali NIP. Dekat KFC pun pernah. Caranya pun sama, cari tempat duduk yang tersorok. Sekarang ni kalau keluar memang tak bawa botol dah. Senang hati. Cuma bawa pampers, wipes, towel kecil dan baju extra Hannan je. Semua shopping complex dah ada baby room, memang memudahkan.

Cuma pesan aku, kepada bapak-bapak sekalian mohon jangan la sibuk-sibuk nak masuk baby room tu. Sebab apa? kadang-kadang tempat nursing tu langsirnya seciput je, tak boleh nak tutup penuh. Jadi mak-mak yang tengah susukan anak tu malu tau tak????

Pengalaman aku, aku tengah syok susukan Hannan tiba-tiba ada pakcik ni macam TERmengintai bilik nursing yang aku duduk tu. Hangin betul aku. Biasalah manusia kan kadang-kadang jalan mata melilau. Tu sebab aku kata tak payah sibuk-sibuk nak masuk sampai ke area nursing room. Kalau setakat dekat tempat tukar pampers tu aku boleh terima lagi. Sebabnya masa aku tukarkan pampers Hannan, ada sorang bapak ni tukarkan pampers anak dia kemudian terus keluar. Suami aku pun bising bila tengok kenapa ada lelaki keluar dari baby room.

Itu je la cerita pasal NIP ni.

Bye.

 

No comments: