Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Thursday, May 17, 2012

Antara 3 : Fizik, Kimia dan Biologi

Salam semua. Entah kenapa tiba-tiba cerita pasal benda ni. Actually nak cerita benda lain tapi benda lain pulak jadinya. Nanti-nanti la aku cerita pasal benda lain tu.

Bagi aku, Fizik adalah lebih menyeronokkan daripada Biologi (waktu exam je la) tapi kalau waktu amali Biologi adalah seronok berbanding Fizik. Walau bagaimanapun (keluar dah ayat cikgu BM), Kimia adalah teramat sangat seronok ketika exam dan amali.


*********************************


Image from Google


Kenapa Fizik hanya seronok waktu exam sahaja? Sebab Fizik ni lebih kurang macam Matematik / Matematik Tambahan. Faham konsep, hafal formula. Baca soalan betul-betul, jawab IKUT KEHENDAK SOALAN. Kalau perlu mengira, PALING PENTING TULIS RUMUS / FORMULA dulu kemudian baru teruskan dengan jalan kerja. Andai kata jawapan akhir kita salah, paling kurang kita dapat markah untuk kira-kira kita. Best bukan?
Kenapa Fizik tak seronok waktu amali? Sebab seronok ke main denga troli, tengok troli tu bergerak jauh mana? Lepas tu set timer tengok berapa masa troli bergerak? DUH! Bosan weiii... Selalunya masa amali Fizik adalah waktu main-main. Nasib baik Cikgu Chin yang ajar Fizik tu best. HEHEHEE.



Image from Google

Kenapa Biologi hanya seronok waktu amali bukan waktu exam? Sebab waktu amali, boleh main bedah-bedah katak. Tengok jantung tu berdegup kencang ke tak. Waktu amali juga kita boleh tahu kita ni darah A / B / AB / O. Secara jujur, aku hnya tahu kumpulan darah aku lepas buat amali kumpulan darah masa form5. Sebelum tu aku tak pernah nak tahu pun. HEHEH. Selain tu, amali Biologi seronok sebab ada experiment tangkap-tanda-lepas-dan-tangkap semula. Kalau tak salah aku untuk kira populasi. Masa tu memang seronok sebab dapat bersiar-siar kawasan sekolah dan asrama masa waktu persekolahan. Selain tu dapat belajar pasal chromosome (yang aku tak paham sampai sekarang. hahaha), dapat tahu pasal reproductive system (aku rasa semua orang segar bugar bab ni, tapi sekolah aku ok je sebab sekolah all girls). Sebab lain aku rasa Biologi ni best sebab cikgu yang ajar tu best. Guru penolong kanan sekolah, Puan Umi Maznom. Dari zaman kakak aku belajar, sampai aku belajar memang dia je la ajar subjek tu. Dah tu setakat 4 kelas buat apa nak cikgu banyak-banyak kan?
Kenapa biologi tak best masa exam?
Contoh soalan : Katak bernafas guna apa? Kalau korang jawab insang, terus hilang 2 markah (CONTOH). Tak best kan? Biologi kena ingat semua fakta tentang benda hidup, kalau salah maknanya korang dah pernah terserempak dengan makhluk asing. HAHAHAH.
Aku memang Biologi, tak pernah lulus zaman sekolah dulu. Entah macam mana SPM boleh dapat B. Rezeki kot. Tapi sebenarnya bukan Biologi je aku tak suka, aku tak suka subjek-subjek yang aku kena rajin baca dan ingat fakta. Contoh : Sejarah.



Image from Google

Apa yang seronok tentang Kimia? Aku pun tak pasti. Tapi masa aku form4, aku suka Kimia pun sebab aku suka cikgu yang ajar Kimia tu. Puan Fikriyah. Cikgu kaunseling sekolah, kalau kelas kimia memang tak sah kalau aku tak tidur. Mananya tak tidur, kalau suara cikgu mendayu-dayu macam dodoikan budak? Aku gila kagum dengan cikgu Kimia aku tu. Aku rasa macam WOWWW! bila dia boleh selesaikan chemical equation yang aku rasa payah tu (sekarang ni boleh la sikit-sikit nak hentam chemical equation tu). Selain tu, Kimia ni seronok sebab boleh main campur-campur bahan lepas tu, "eh,eh, ada gas laaa". Tak pun "eh,eh, warna dia berubah laaa". Macam ala-ala jakun gitu. Memang aku rasa terpesona. HAHAHAHA. Lepas tu belajar pasal alkane, alcohol, carboxylic acid etc2. Lagi aku suka. Entah apa yang aku suka pun aku tak tahu. Zaman sekolah dulu aku suka sebut "monosodium glutamate". Rasa macam best bila sebut tu. HAHAHAH. Macam apa je kan? Kimia ni seronok sebab dia adalah apa yang ada disekeliling kita. Antara kita sedar atau tidak. Bila belajar kimia, mungkin akan blur-blur (aku bukan setakat blur, dibawa mimpi terus). Bila buat amali baru paham sikit-sikit, nampak la juga bayang-bayang. Masa jawab exam, doa la supaya bayang-bayang tu jelas, tak kabur-kabur. HAHAHA. Bila aku masuk universiti, baru aku tahu yang kimia ni banyak cabangnya. Setiap apparatus yang ada dekat makmal tu bukan boleh suka-suka nak guna. Kena tahu apa kegunaannya. Senang cerita, banyak lagi yang aku tak tahu pasal Kimia ni walaupun aku suka gila Kima berbanding lagi dua tu.

Itu je cerita malam ni. Terima kasih kerana membaca. Sila bersurai






No comments: