Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Sunday, June 6, 2010

Jerawat


 jerawat??? arghhhh!!!!


Jerawat merupakan penyakit kulit yang paling biasa di kalangan golongan muda dan ia biasanya bermula apabila baligh. Tapak pertumbuhan jerawat ialah di muka, belakang badan dan dada. Ia disebabkan oleh perubahan hormon seks. Jerawat biasanya hilang bila dewasa. Jerawat boleh diminimakan dan parutnya boleh dikurangkan dengan penjagaan kulit yang rapi. 
 
Jerawat melibatkan kelenjar sekresi minyak (kelenjar sebum), liang roma dan bahagian hujung folikel rambut. Terdapat penyumbatan pada folikel rambut dan kelenjar sebum oleh sebum (minyak). Bakteria pada penyumbatan itu membiak dan menghasilkan nanah pada jerawat. Bila penyumbatan sebum itu terdapat dibawah kulit, ia dikenali sebagai bintik putih, dan apabila ia mencapai permukaan kulit, ia menjadi gelap dan dikenali sebagai bintik hitam.


** lagi info.





Apakah yang menyebabkan jerawat?
  • Gabungan faktor-faktor seperti genetik, hormon, bakteria, liang tersumbat dan keradangan akan menyebabkan jerawat.
  • Folikel rambut atau liang pada kulit mengandungi kelenjar sebum yang menghasilkan sebum (minyak). Semakin banyak sebum dikeluarkan, peluang untuk mendapat jerawat semakin tinggi.
  • Apabila liang ini tersumbat dengan sebum dan keratin (sel kulit yang mati) jerawat hitam (komedo) akan terbentuk.
  • Jika liang yang tersumbat kekal tertutup dan ia membengkak, kita gelarkannya sebagai jerawat putih (whitehead).
  • Jika liang yang tersumbat kekal terbuka dan permukaan atasnya (pada kulit) menjadi gelap, ia dikenali sebagai jerawat hitam.
  • Dinding folikel mungkin pecah lalu membentuk bonjolan berwarna merah.


more info, please click here


pehal tiba2 aku cerita sal jerawat ni??? sebab aku tengah dihujani jerawat sekarang ni. TENSION!!! sebab banyak jerawat.. haiiihhh~ masalah2...





salam mahabbah
salam ukhwah
wassalam... 





lots of L♥VE

5 comments:

hiro said...

gud info..nasib baik xde jerawat muka wa..hehe

ziha said...

huhu..temsion pon boleh sebab kan jerwat gak tau...tak pe2 doa2 semoga jerawat tu hilg lah ye..guna produk ape?

n.a.n.a said...

tak mo tension2 nati makin byk lak yg kua taw. hihihi. =)

Umie gg rabbit said...

KarteLo HeLo...
Cuba try product dari farmasi,insyaAllah bleh sembuh...
Jangan selalu sangat tgk cermin,Klo tgk cermin,mesti jerawat bertambah...
Umie pernah kena..MYAHAHAHA..


^___^

miss jue said...

hiro :: sharing is caring =)

ziha :: guna safi balqis tapi sejak cuti sem ni malas nk jaga muka. cuci muka pun 2x kali je. malas Ya Rabbi bila dekat rumah... haaaihh~

n.a.n.a :: ni bkn kes tension tp ni sbb kawan karib dtg... hahahaaaa.

umie ::produk dr farmasi?? means?? xleh tgk cermin ek?? mmg tak rajin tgk cermin pun... =p