Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Friday, June 3, 2011

Day 5 : How important education is?




Sudah terang lagi bersuluh kan? Tak perlu untuk aku ulang tapi aku nak ulang juga.

Education = Future

Setuju tak semua? Ada tak yang tak setuju? Ye la. Manusia ni, nampak je rambut sama hitam, muka sama sirih junjung tapi hati lain-lain. Tapi aku setuju sangat dengan benda ni. Pendidikan tu penting untuk masa depan. Bukan sekadar masa depan bila usia meningkat 30 atau 40 atau 50 tahun tapi masa depan tu juga (bagi aku) adalah pada masa bila kita akan hidup selama-lamanya. Ilmu tu penting sebagai bekalan. 

Aku teringat satu ayat ni. 

"kalau hendak dunia, maka carilah ilmu,
kalau nak akhirat, maka carilah ilmu,
kalau hendak dua-dua, maka carilah ilmu"

note : tolong betulkan kalau aku tersalah.


Dan sekali lagi, dah nyata kan? Kalau kita nak berjaya dunia, kena cari ilmu. Kalau nak berjaya akhirat kena berilmu juga. Kalau nak dua-dua, lagi lah kena cari ilmu. Sebenarnya, dalam kehidupan seharian pun, kita melalui proses pembelajaran. Banyak benda yang kita tak sedar tapi sebenarnya kita sedang belajar benda baru. Ye la. Bila kita menjalani kehidupan seharian, bukannya setiap hari kita akan sama seperti hari-hari sebelumnya. Sebab tu, orang selalu kata,


"semoga hari ini lebih baik daripada semalam. Dan semoga esok akan bertambah baik"


Sebab apa? Sebab semalam, kita dah belajar sesuatu yang kita tak sedar. hari ni juga kita belajar sesuatu yang insyaAllah kita akan manfaat untuk hari esok. percaya tak semua ni? Dan kerana itu juga la aku selalu pesan pada diri sendiri,


"pengalaman adalah guru terbaik dalam menjalani kehidupan harian"

betul tak? kita pergi sekolah, kita dapat formal education. masuk universiti kita belajar segala fakta yang ada dalam buku setebal 2 inci seberat 3 kg (aku pernah timbang buku aku masa diploma dulu). Bila kita dekat rumah, kita dapat informal education daripada family kita. Dan dalam seharian kita bergaul dengan kawan-kawan atau orang awam pun sebenarnya kita belajar secara tak langsung. 

Kalau ikutkan banyak benda nak diluahkan tentang ilmu dan pelajaran ni. Tapi semuanya bergantung pada kita. Tapi jangan anggap orang yang tak belajar tinggi, tak masuk univeristi tu tak berilmu. Mereka mungkin kurang dari segi fakta tapi mereka banyak ilmu daripada pengalaman hidup. Tu sebab orang dulu-dulu (zaman atok nenek kita dulu) dorang bolehkan anak berbelas-belas walaupun dorang hanya kerja kampung je. Sebab apa? Dorang belajar daripada hidup mereka.

Mari sama-sama meningkatkan ilmu untuk kejayaan dunia dan akhirat. 

p/s : segala yang terkandung adalah pendapat aku sendiri. sebarang ulangcetak dalam sebarang bentuk adalah DILARANG sama sekali tanpa izin daripada penulis.



No comments: