Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Wednesday, February 29, 2012

Prestasi Kerja

Salam Rabu semua. Tiba-tiba rasa macam nak meluahkan isi hati walaupun sebenarnya jari-jari ni macam tak terdaya nak menaip. Hari ni aku rasa lain sangat. Tak tahu apa yang lain. Cuaca lain, dan diri aku pun aku rasa lain. Entah lah.

Aku selalu keluar rumah pagi-pagi lagi. Langit belum cerah aku dah keluar. Paling lewat aku keluar 7am. Tapi 7am tu kira paling lewat la tayar kereta bergolek. Selalunya dalam pukul 7.20 -7.25 baru la cerah. Nampak la matahari macam baru nak baik. Tapi pagi tadi, pukul sebelum 7.15 pagi dah cerah. Aku takut gak kalau-kalau aku salah tengok jam. 

Sampai office macam biasa tapi hari ni office lambat la pulak bukanya. Sabar je la. Aku plan nak siapkan macam-macam hari ni. Memang la siap tapi kelam-kabut, sesak nafas aku dibuatnya. Sebelum balik tadi, tunjuk result test yang aku buat hari ni. Bos tak puas hati dan minta aku buat dari mula. Serius aku rasa down sangat. Entah kenapa. Kadang-kadang rasa bosan kerja dalam lab. Lagi bertambah bosan, bila hanya aku seorang dalam lab tu. Nak bercakap dengan siapa? beaker? hot plate? enzyme? Kalau siapa jenis banyak mulut, memang tak boleh hidup kot. Nasib la aku ni jenis kurang bercakap. Ye ke? Aku rasa aku jenis kurang bercakap. Bercakap hanya bila perlu ^__^

Bila dah rasa down semacam, terus terasa macam bos akan extend probation period aku. Sedihnya. Tapi harap-harap tak la. Dan paling rasa takut bila diri sendiri rasa takut teramat kalau tiba-tiba bos bagi surat layang. Oh NO!!! Tidakkkkkkkkkkkk. Takutnya. Seharusnya kena tingkatkan usaha untuk bergelar CHEMIST berjaya.

Sebenarnya aku rindu pada instrument. Rindu gila nak main instrument. Dalam lab aku tu, satu-satunya mesin yang aku guna adalah Spectrophotometer. Itu punya la senang gila nak operate dia, masuk vial tekan la button. Then terus dapat reading. Aku nak main dengan HPLC. Rindu gila la dekat HPLC dalam forensik dekat UiTM tu.

Kerja aku sekarang ni bukan analytical. Tapi aku buat QC test untuk macam-macam. Aku culture bacteria. So far dah culture 4 batch tapi yang jadi hanya 2 batch. Itu pun population tak tinggi. Bos suruh culture lagi satu batch. Aku memang tak boleh la dengan bacteria-bacteria ni. Sebab mesti bacteria tu tak hidup sebab aku ni kan pembersih. MUahahahaha. Aku belajar prepare medium untuk pembiakan bacteria. Hebatkan? Benda aku tak pernah belajar zaman universiti. Tiba-tiba kena buat. 

Minggu lepas aku pergi kerja luar dengan engineer company aku. Kitorang buat testing dekat lab customer kitorang. Memang letih nak mampus. Bukan sebab letih bekerja luar tapi letih sebab kerja berdiri tanpa duduk selama 4 jam. Lenguh kaki aku ni. Masa lunch tu, engineer tu kata la,"perlu ke belajar sampai Master or phd sebab once you dah kerja you akan realize yang apa you belajar tak related sangat pun dengan kerja you". YUP! Aku agree tapi aku nak juga ada paling kurang Master la. Macam sekarang, aku kerja related la jugak tapi banyak gila benda aku tak pernah belajar zaman universiti aku belajar masa kerja. Dan kerja sekarang tak berapa kena dengan minat aku. Aku suka analysis, kerja sekarang ni analysis sikit je. Arggghhhhh... Aku rindu zaman aku jadi RA dulu..

Ok la. Itu je. Aku sedang belajar untuk tingkatkan prestasi kerja aku. Bos, bagi gaji naik banyak eh bila saya dah confirm nanti? hehehe.

Selamat malam :)





No comments: