Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Wednesday, February 15, 2012

Sakit Itu Ujian

Salam semua. Kembali menulis sebab rasa nak menulis tapi tak tahu nak menulis tentang apa. Terfikir nak bercerita tentang terms lagi tapi macam tak ada mood nak refresh pasal lab test yang aku buat semalam dan tadi. Memang first time dengar method tu. Tak pernah dengar langsung sejak zaman universiti atau aku yang dah lupa. Nanti-nanti aku cerita. Memang interesting (for those with chemistry background).

Semalam aku buat lab test seperti yang bos minta. Tapi hasilny gagal. Tak capai objektif dan aku sangat sedih. Tapi aku relax je sebab aku tahu aku ada buat salah somewhere dalam method tu jadi aku fikir aku boleh proceed hari ni dengan penuh keyakinan. Masa buat lab test tu semalam, aku memang agak kelam kabut. Mula-mula awal pagi tu aku okay bekerja sendirian dalam lab. Lepas bos masuk dan bincang-bincang, cakap-cakap terus aku rasa masa aku telah terbuang dengan banyaknya. Dengan aku tak berapa nak paham method tu. Terus aku rasa berpeluh semacam. Dua aircond dalam lab tu macam tak berfungsi. Aku cuba neutralizekan hasil digestion enzyme tu seperti tertulis dalam method tapi end up dia jadi solid! Macam mana aku nak cek pH kalau benda tu dah solid maka aku pun hentam ikut pahaman chemistry aku dan biarkan dia undergo distillation masa aku lunch break.

Lepas lunch terus rasa kepala rasa berat Ya Rabbi. Sakit teramat sangat. Tak tahu nak describe macam mana. Jadi aku lelap sekejap dalam 15 minit. Baru 5 minti lelap terjaga sebab rasa macam dah lama sangat tidur. Tnegok awal lagi, baru 1.35 petang. Continue tidur sampai 1.50petang. Then teruskan buat kerja dekat lab. Sampai kering solution dalam round bottom flask tapi potasssium permanganate aku tak berubah warna pun. STRESS + sakit kepala memang menyiksakan. Terus aku basuh semua glassware dan proceed dengan anaerobic vials. Ni lagi satu benda. Dah 3 batch broth aku buat tapi satu pun tak jadi. Entah apa pasal. Siap semua benda, aku melangut depan pc. Baca report, online sekejap. Buat kira-kira sekejap. Sekejap-sekejap aku tengok jam. Lambat lagi nak balik. Aku memang dah tak tahan sangat. Aku mesej Mr. XY kata pening sangat, rasa nak muntah semua ada.

Tepat 5 petang, terus aku balik. Memang sampai rumah awal. Kurang 45 minit dah sampai rumah. Sampai rumah, try muntah lagi tapi tak boleh. Keluar lendir-lendir je, maybe angin kot. Lepas tu aku tidur. Sedar-sedar Rafiq dah balik dari taman, Anis dah balik dari sekolah, kakak aku pun dah balik kerja. Aku memang dah tak larat sangat. Sampai nangis-nangis. HAHAHA. Aku memang ratu menangis (Mr. XY gelakkan aku sebab suka menangis T__T )

Maghrib tu terus kakak aku bawa pergi klinik. Sampai klinik bagi I/C dekat kaunter terus pergi toilet. Keluar semua benda dalam perut sampai aku rasa gas je keluar. Sorry. Aku tak tahu nak cerita macam mana. Tapi memang seksa. Masuk bilik Dr pun nangis-nangis lagi. Nasib Dr perempuan. Kalau Dr lelaki, lagi kuat aku menangis ;P

Dr tanya macam-macam, then dia bagi injection dekat pinggul. Dan bagi dadah yang super duper hebat. Eh, memang dekat plastik ubat tu dia tulis "drug". Drug = dadah kan? Tapi aku tak makan pun ubat tu sebab tu pain killer. Aku tahu yang Dr bagi injection tu pun pain killer. Kalau tak mustahil dalam tempoh sejam, aku dah tak sakit. Kan?

Tengah sakit-sakit, nangis-nangis tu kakak aku kata,

"macam mana nak kahwin duduk jauh-jauh nanti? kalau pregnant nanti macam mana?"

HAHAHAH. Siapa kata aku nak duduk jauh-jauh dengan suami lepas kahwin? kehkehkeh. Tapi memang sakit it ujian. Doktor kata sakit kepala tu ada banyak punca. Stress, period, low blood pressure entah apa lagi entah. Aku tengah pening sangat masa tu, mana nak dengar sangat. Then kakak aku suruh tengok frequency sakit kepala masa bila selalu kena. Bila cek diari, bulan lepas tarikh macam ni gak aku migrain. Kita tengok bulan depan. Betul tak fakta Dr tu. HAHAHA

Tadi kakak aku mesej lagi, suruh makan multivitamin dengan apa benda entah lagi satu. Aku OK kan saja. Nanti-nanti aku tengok la.

Okay la. Apa-apa pun hari ni aku dah sihat. Cuma kesan injection semalam aku rasa sakit lagi. Macam bengkak pun ye. Ingat ye semua, sakit itu ujian dari Allah :)



No comments: