Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Wednesday, October 10, 2012

My Resepi : Cheesy Sausage Roll

Salam. Jumpa la dalam segmen masak-memasak. Ni menu sarapan pagi 2,3 minggu lepas. Tak ingat dah. Dapat resepi ni dari kakak kesayangan tapi diolah ikut suka hati aku.

Bahan-bahan :

  • Beberapa batang sosej - boleh guna sebatang untuk satu sosej roll tapi sebab aku nak menjimatkan maka aku slice tak berapa nipis.
  • Carrot - potong ikut suka
  • Chicken Meatball - optional.
  • Lain-lain inti yang dirasakan perlu.
  • Kulit popia
  • Roti yang hampir expired atau dah expired pun boleh!
  • Cheese yang keping-keping tu.
  • 1 biji telur - untuk gamkan kulit popia (atau boleh guna tepung gandum yang dibancuh air)
Cara memasak :
  1. Rebus semua inti (sosej, carrot, chicken meatball etc) sampai masak - aku goreng selalunya TAPI tanpa minyak. Healthy la konon tu...
  2. Nipiskan roti guna roller tu (tak ingat apa nama dia) - tapi pastikan roti jadi nipis supaya senang nak roll nanti.
  3. Letak cheese atas roti (selalunya aku guna setengah keping cheese untuk satu roti).
  4. Letak pulak inti yang dah direbus tadi. Roll roti bersama inti menjadi bentuk silinder.
  5. Then letak sosej roll atas kulit popia, balut elok-elok dan gamkan kulit popia supaya isi tidak terburai.
  6. Goreng hingga kuning keemasan.

Makan sementara masih panas. YUMMMYYYY!!!






No comments: