Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Tuesday, October 9, 2012

Tetapkan Target dan Fokus

Salam semua. 

Rasa nak menulis pulak petang-petang ni. Tadi saja google meng"google". Apa yang aku google? Tengok nilai hartanah sekarang ni. Tengok kawasan-kawasan yang baru nak dibangunkan. Tengok jenis rumah kediaman yang menjadi trend masa kini.

Bila tengok punya tengok. Naik juling biji mata. Tersekat air liur dekat kerongkong. Mahal gila rumah zaman sekarang. Aku tak lah nak beli rumah dalam masa terdekat. Nak makan hari-hari pun dok fikir 2,3x ni kan pulak nak beli rumah. Memang aku tak payah makan la gamaknya. Hahahaha.

Memandangkan aku masih berstatus PELAJAR, hanya suami yang bekerja maka apa yang perlu aku lakukan sekarang adalah TETAPKAN TARGET dan BERUSAHA untuk mencapai target. Mencapai impian tak semudah mengimpikannya. Kata orang, berangan tu FOC tapi nak mencapai apa yang kita impikan itu perlu ada USAHA yang berterusan, DOA yang bersungguh-sungguh, KEYAKINAN untuk mencapai matlamat. 

Secara personal, banyak yang aku nak capai dalam hidup. Semua orang macam tu kan? Mungkin sebelum ni aku tak fikir sangat hal-hal macam ni, sebab sebelum ni (maksud aku sebelum aku kahwin) aku hanya fikir nak capai apa yang aku inginkan untuk diri aku. Tapi sekarang (selepas dah kahwin) aku nak capai apa yang inginkan untuk keluarga aku (buat masa ni belum ada anak lagi). 

Bila aku google meng"google" tadi, tiba-tiba aku terfikir "kenapalah aku sambung master? kalau aku tak sambung master, terus cari kerja dekat sini, mungkin sekarang aku dah ada kereta aku sendiri. Mungkin tahun depan aku dah boleh beli rumah". Macam-macam lagi aku fikir.

Kenapa aku sambung master?
Aku sendiri tak pernah terfikir kenapa aku sambung master. Apa yang aku nak daripada pengajian master ni. Kepuasan? Atau segulung sarjana? Atau pekerjaan yang lebih bagus? Atau pendapatan yang lebih lumayan? Atau untuk tambah ilmu lagi? Aku tak pasti. Tapi bila aku fikir-fikir balik, aku rasa aku punya sebab sendiri. Kenapa? Nanti aku cerita.

Buat masa ni (2012 - 2014), target aku 1) habiskan pengajian master dalam tempoh seminima yang mungkin 2) dapat kerja yang bagus-bagus bila dah habis master nanti (aku nak tolong suami aku untuk family aku gak) 3) aku nak menabung secara konsisten setiap bulan walaupun nilainya sedikit

Jadi apa yang perlu aku buat? 

TETAPKAN TARGET & FOKUS!!!




1 comment:

Myzul said...

Bagus2..ada target dan matlamat..saya doakan jue berjaya