Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Monday, January 7, 2013

My Resepi : Roti Jala

Semalam percubaan pertama kami suami isteri masak kari. Suami dah teringin sangat nak makan kari telur rebus. Aku ikutkan sahaja. Aku bagi dia masak, at least kalau tak jadi boleh blame dia. Hahahahah. Aku memang tak pernah masak kari. Maka main la masak-masak tengahari semalam. Dan hasilnya not bad. Tengah makan tu, tiba-tiba kata dekat suami, "abang, kita makan roti jala petang ni nak tak?" Suami setuju maka berkobar-kobar nak masak roti jala untuk minum petang. Tapi tiba-tiba hujan lebat teramat sangat dan aku takut nak pergi dapur. Hahahaha. Maka tangguh masak roti jala. Suami pun kata, "kita masak roti jala malam je la".

Jadi, lepas maghrib mula aktiviti menjala. Resepi mudah sangat!

Bahan-bahan :

  • 1 cawam tepung gandum
  • 1 cawan air
  • 1 biji telur
  • sedikit garam
  • sedikit kunyit untuk warna, nak guna pewarna kuning pun boleh
  • sedikit minyak masak (pandai-pandai agak dalam 1 sudu) <<--- ni aku tak ingat ada ke tak, tapi aku hentam je letak minyak zaitun.

Cara-cara : 
  1. Campur semua bahan. Kalau rajin gaul dalam mangkuk je tapi kalau nak tekstur yang halus sila guna blender.
  2. Bila dah sebati semua, tengok kelikatan adunan. Agak-agak boleh lepas acu menjala tu ok la. <<--- memang kena pandai agak la, jangan cair sangat jangan pekat sangat.
  3. Sedia menjala. Minyak sikit je ye. Guna non-stick pan. Tak perlu terbalikkan roti jala tu. Bila tengok bahagian atas dah masak, maka boleh la menggulung / lipat roti jala tu. (p/s : minyak tu letak setiap selepas 4,5 keping roti jala. kiranya bila tengok roti jala tu macam dah melekat, maka letak lagi minyak dalam pan. paham tak? tak paham, boleh tanya. tak reti nak explain)
  4. Masak sampai habis adunan dan boleh makan

Note : Satu adunan boleh buat 15-18 keping. Bergantung kepada saiz dan ketebalan roti jala anda.

gambar semalam. Cantik tak botol acuan roti jala aku tu? Ibu aku bagi, senang tak tumpah. Squeeze je. Dekat Daiso ada jual


Selamat mencuba!!



No comments: