Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Monday, January 7, 2013

Idaman Perut

Biasalah kalau mengandung ni kalau tak mengidam tu tak sah. Tapi aku tak tahu la sama ada aku ni kategori mengidam ke hape. Tapi aku anggap aku TERINGIN je. Tapi bukan teringin yang biasa-biasa, teringin yang luar biasa. Kiranya teringin SANGAT-SANGAT. Sampaikan aku dah plan macam mana supaya aku dapat makan benda-benda tu. Dan aku rasa teringin aku ni pelik sikit sebabnya, kalau tiba-tiba aku teringin nak makan sesuatu tu mesti dapat on the dot. Kiranya mesti dapat masa tu juga. Kalau terlambat 2,3 hari terus hilang teringin aku. Hahahaha. 

Aku ingat lagi ada satu hari tu tiba-tiba TERingin sangat-sangat nak makan tembikai sebab cuaca panas gila lepas tu aku pulak dah jemu makan buah epal. 2minggu berturut aku makan buah epal pagi petang siang malam. Punya la dahsyat kan? Aku pun mesej suami kata nak buah tembikai, so aku anggap nanti lepas kerja la dia pergi cari. TAPI elok je waktu lunch terus dia pergi beli sebijik besar buah tembikai. HAHAHAHA. Heaven sungguh rasanya. Terus seminggu straight makan buah tembikai, minum air tembikai fresh. Nyaman gila tekak.

Lepas tu dah jemu pulak makan tembikai, teringin pisang. Pergi la beli pisang. Hari-hari makan pisang. Tapi pisang tu macam tak sedap, suami kata sebab diorang peram pisang tu. Ye la kot. Dia kerja bidang pertanian jadi tahu lah. Aku tahu makan je. 

Haaaaa... Masa aku balik Ipoh dulu, pergi la Mydin. Tengok ada buah kurma. Rasa macam sedapnya dapat buah kurma. TAPI demand nak kurma ajwa je. Aku pun ambil la sikit buat puas tekak. Lebih kurang 100g (dalam 10-12 biji kot) = RM11. Hehehehe. Tapi teringin punya pasal ikutkan sahaja. Terus rasa macam nak pesan dekat siapa-siapa yang nak pergi umrah, aku nak kirim belikan kurma ajwa sekilo!!!!

Aku pernah teringin nak makan buah potong. Alaaaaaa... buah yang orang selalu jual satu plastik RM1 tu. Entah nape nak sangat-sangat makan buah tu. Jadinya masa pergi Kota Tinggi, singgah pergi beli 4 plastik terus pelbagai jenis buah sebab kalau banyak-banyak nanti dah tak sejuk aku dah taknak makan. Heheheheh.

Ada lagi yang aku belum dapat tapi dok terbayang lagi.

  1. Murtabak. Yang ni aku nak sangat-sangat murtabak yang aku selalu makan masa bulan puasa. Jual dekat Ipoh. Ayah kawan ibu aku yang jual. Memang sedap! harga RM2.50 je tapi isi tebal.. yummmmmmyyyy. Cepatlah balik Ipoh.
  2. Donut. Aku nak sangat donut yang anak makcik Ramlah buat. Dekat Ipoh gak. Donut dia gebu teramat sangat. Terbayang-bayang lagi niiiii. Cepatlah nak balik Ipoh!!!
  3. Yong Tau Fu. Yang ni dekat pasar malam rumah kakak aku. Dulu masa aku dok puchong, setiap kali hari jumaat, mesti nak pergi pasar malam tu nak beli yong tau fu. Biasa-biasa je yong tau fu tapi kuah dia paling aku berkenan. Alahaaiiiii... Meleleh dah air liur niiiii.
  4. Nasi Lemak Pakcik Van. Ni pun dekat rumah kakak aku. Nasi lemak the BEST! Sambal pedas berdesuppppp. Masa aku kerja puchong, kalau pakcik tu buka awal sempat la aku beli nasi lemak buat bekal makan tengahari. Aku memang standby tupperware dalam kereta. Kiranya, kalau nampak pakcik tu dah mula niaga, terus berhenti beli. Fuhhhhhhhhh. NIKMAT!
  5. Suun Fucuk Masak Lemak Putih. SEDAPNYA!!! Teringat-ingat masakan ibu aku yang ni. Hari tu dah teringin sangat nak masak tapi aku tak pandai sangat nak masak guna santan so aku masak sup je la. Tapi entah macam mana tengah masak tu boleh pulak rasa nak pitam, terus minta suami take over dan terus mati selera nak makan. Sedih. Sedih. Ibu, tolong la masakkan. Teringin sangat lepas tu makan dengan ayam pedas. SEDAPNYA!!!!!!!


Itu je kot. So far, tak adalah teringin yang bukan-bukan. Pernah gak suami kata, "awak teringin nak makan apa-apa abang tak kisah tapi jangan awak kata teringin nak pergi paris ke, london ke sudah lah". Hahahahaha. Sebab masa mula-mula ngandung, aku selalu ajak suami duduk kat jeti Tg Pengelih tu tengok kapal terbang berlepas/mendarat dekat Changi Airport. Oh, aku duduk hujung semenanjung. Tak payah pakai teropong dah nampak Singapura, tengok guna mata kasar boleh nampak kapal terbang berlepas dari Airport Changi.


Bye.






No comments: