Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Tuesday, June 4, 2013

Dia Sudah Matang

Salam semua.

Entah berapa lama menyepi. Tak ingat bila kali terakhir menulis dan malas nak tengok balik dekat blog. Biar lah bila pun, yang penting aku masih di sini. Dan si kecik comey ni masih lagi di dalam rahim ni. Ikut perkiraan Dr, si kecik comey ni dah berusia 37minggu  2 hari. Semalam cek up untuk kesekian kalinya. Tapi cek up kali ni suami tiada di sisi. Yang ada hanya kakak iparku. Everything is ok. Baby membesar dengan jayanya. Berat si kecik comey menghampiri 3.0kg. Harap-harap tidak terlalu besar dan mudah untuk dilahirkan. 

Dr periksa semuanya ok. Air ketuban ok, heartbeat baby ok. Rupa paras baby insyaAllah ok. Sebab aku tak pernah buat scan 3D 4D tu. Anak kecik ni sangat pemalu nak tunjuk muka dia. Tunjuk pun sipi-sipi je, lepas tu cepat-cepat sorok muka. Sama dengan gender dia. Tunjuk sekejap kemudian cepat-cepat tutup. Semalam pun masa Dr nak ukur ukur lilit perut, panjang tulang paha pun bukan main aktif dia bermain. Dr pun kata si kecik comey ni sangat aktif. 

Oh, semalam Dr tunjuk jantina baby. Tapi biasalah aku ni, asal tengok monitor mesin ultrasound tu yang aku nampak cuma black and white je. Tak nampak jelas. Masalah mata ke hape entah pun aku tak tahu. InsyaAllah betul la tilikan Dr pada mesin ultrasound tu. AMIN. Dr tunjuk juga mulut baby, telinga apa semua tapi semua aku tak nampak sangat! Hahahaahha. Entah hape-hape je aku ni. Memang tak boleh harap. Next appointment hari sabtu minggu depan. Aku request hari Sabtu sebab aku nak pergi dengan suami aku. Lagi-lagi bila keadaan nak jalan pun dah terkedek-kedek ni memang masa yang sesuai untuk mengharap suami tolong pimpin. 

Semalam Dr kata baby dah matang. Anytime boleh keluar. Alahai.... sangat tak sabar. Rasa maca baru je aku buat UPT 3x dan semuanya positif kemudian dengan alahan terbaring 2 minggu berturut sampai aku decide untuk cuti belajar setahun. Menangis ok tak nak balik kampus :P Belum masuk lagi selama 8 bulan suami aku tahan keinginan nak tengok wayang sebab aku sangat tidak bernafsu nak jejak panggung wayang dan juga hampir 4 bulan pertama hujung minggu kami hanya di dalam rumah. Tidak ke mana-mana sebab aku sangat tidak boleh nak duduk lama-lama dalam kereta.

Dr pesan, "kalau rasa sakit, pantau sakit tu. Kalau sakit setiap 5 minit baru datang hospital. TAPI kalau keluar aku terus datang hospital sekali pun tak sakit."

Sekarang ni menggigihkan diri untuk bergerak sebanyak mungkin, mudah-mudahan dapat membantu untuk mudah bersalin. AMIN. Dan setiap hari tak jemu berdoa dan memujuk si kecik comey ni supaya keluar bila ayahnya ada di sisi. 

Sang suami lagi jangan cerita susah hati sentiasa. Asal mengadu sakit situ, lenguh sini mula dia tanya, "contraction ke sayang?" 
"ada keluar air tak?"

Balik dari hospital semalam rasa sakit dekat bahagian bawah perut tu. Serius rasa berat sampai nak berjalan kena bongkok dan ampu sikit. Nak tidur, beralih badan pun susah. Dan akibatnya, semalam tak boleh tidur. Hampir jam 3pagi baru aku tidur. Itu pun di ruang tamu. Rasa tak bernafas dalam bilik, tambah dengan nyamuk yang berpesta. Geram je rasanya.

Ok la. Itu je cerita si kecik yang dah matang. Mohon doa agar si kecik keluar minggu ni. Sangat tak sabar. Dan mohon doa juga semoga semua urusan bersalin dipermudahkan. Harap dimaafkan segala silap aku selama menulis di dalam ni.


Salam :)


No comments: