Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Monday, March 17, 2014

Hannan Izdihar : 6-9 bulan

Salam semua.

Terlalu cepat masa berlalu hingga sedar tak sedar si kecik kesayangan sudah berusia sembilan bulan. Terlalu banyak moment indah yang ingin aku coretkan supaya terus menjadi kenangan hari akan datang. Mungkin bukan semua mampu untuk aku coretkan, tapi sekurangnya sedikit penulisan ini dapat menghalang daripada ia berterusan lupus dari ingatan.

Bila umurnya memasuki usia 6bulan, Hannan bagaikan protes kalau aku letakkan dia di dalam carrier. Jadi penyelesaian, dia di dalam trolley setiap kali kami ke pasar dab dia gembira!

Pertama kali aku bawa dia ke outdoor playground ketika usianya 7bulan 5hari. Dia memang tak pandai main lagi, aku yang tolong dia untuk turun papan gelongsor. Dan dia suka!

Masa umurnya 7bulan++, dia demam panas teramat sangat. Sedih dibuatnya melihat dia tak mahu makan, hanya mahu menyusu dan berdamping dengan aku. Makin luluh hati bila badannya mula susut. Dan paling meruntun jiwa bilamana dia ditahan di hospital. Sedih. Tak terungkap dengan kata-kata bila tengok dia meronta kesakitan bila Doktor dan nurse cuba dapatkan satu tube darah. Tapi, percubaan kedua-dua belah tangannya GAGAL. Menangis aku melihat si kecik itu menahan kesakitan.

Gigi pertamanya muncul pada usia 7bulan27hari (ini yang aku perasan), bukan satu tapi dua batang gigi tumbuh serentak di bahagian gusi bawah. Excitednya aku bila tahu. Suka! Terasa Hannan semakin besar :(

Dua minggu sebelum usianya 9bulan, aku cuba untuk tocangkan rambutnya. Pokok klapak pilihan aku sebab rambutnya panjang depan jadi tak boleh nak tocang dua. Walaupun ayahnya tak suka tocang pokok klapak tapi dek kerana kesian tengok Hannan rimas dan panas, maka ayahnya redha dan pasrah.

4hari sebelum usianya 9 bulan, aku buatkan pasport antarabangsa untuk dia. InsyaAllah ingin bawa dia berjalan melihat tempat, budaya orang. Aku memang suka travel, ingin aku tanamkan juga dalam diri Hannan supaya belajar dari pengalaman dan pengamatan sekeliling.

9bulan 1hari aku bawa Hannan jelajah pulau Langkawi. Tapi outdoor aktiviti sangat terbatas kerana cuaca yang panas pada hari kami sampai dan hujan pada hari kedua-ketiga kami di sana. Bahagia bila melihat Hannan teruja melihat peguin dan kawanan ikan berenang-berenang di Underwater World Langkawi.

Hannan semakin ramah, bertegur sapa dengan penumpang kapalterbang seat belakang kami, tersenyum-senyum dengan foriegner semasa menunggu boarding time. Cuma bahasanya masih bahasa bayi. Aku belum dengar jelas Hannan menyebut "mama" atau "ayah". Mungkin kadang-kadang responnya terhadap aku atau suami kedengaran seperti dia berkata-kata. Tapi setakat itu sahaja.

Doa aku semoga Hannan membesar dengan sihat, cergas, cerdas dan solehah. Menjadi muslimah yang elok budi bahasanya.

Wassalam.

No comments: