Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Monday, March 10, 2014

(Entry Tanpa Tajuk)

Salam semua.

Dah lama aku tak menulis. Banyak sangat dalam hati ni. Tak mampu untuk aku luahkan dengan kata-kata. Kadang-kadang hati aku menangis. Kadang-kadang aku rasa nak lari jauh dari semua orang.

Mungkin entry ni lebih kepada luahan peribadi aku. Aku menulis untuk leraikan kekusutan dalam diri. Aku nak hilangkan beban dalam hati aku.

Kadang-kadang aku tertanya ke mana hala tuju hidup aku. Apa sebenarnya yang aku harapkan dalam hidup ini. Apa tujuan aku belajar? Macam-macam aku fikirkan. Melihat kawan-kawan berjaya degnan kerjaya masing-masing, membuatkan aku rasa rendah diri. Nak pergi jauh dari kelompok sahabat yang pernah bersama beriringan ke dewan kuliah. Melihat kawan-kawan sibuk mencari asset untuk masa depan, aku terfikir harta apa yang aku ada melainkan suami dan anak?

Pernah terlintas dalam hati untuk terus bergelar "house manager" tapi taraf hidup yang tinggi di bandar, membantutkan niat aku. Aku perlu lakukan sesuatu.

Sebulan lebih yang lepas, aku dirisik untuk sambung belajar, tapi aku tangguh kan dahulu sebabnya aku sudah berjanji dengan seseorang untuk bekerja dengannya. Tapi belum pun sebulan aku di situ, aku terpaksa tarik diri kerana aku rasakan tiada jiwa. Tambahan pula, suami bagaikan berat hati bilamana dia pulang kerja aku masih lagi di tempat kerja. Mungkin dia lagi senang bila aku menyambut dia pulang dari kerja. Redha suami itu penting dalam segala hal isteri lakukan.

Dan hari ini lagi sekali, risikan itu datang pada aku. Aku bagaikan sudah malu pada dia, jadi aku katakan akan berjumpanya untuk bincang lanjut. Mungkin ini jalan yang Allah tetapkan untuk aku.

Bukan aku tak berusaha mencari yang sepadan dengan sekeping kertas itu, tapi banyak faktor yang perlu aku fikirkan. Bila mana kini si kecik menjangkau usia setahun, aku ingin selalu ada dengannya. Oh, rindu pada anak!

Status sebagai isteri dan ibu selalu menjadi persoalan kepada si penemuduga. Bagaikan satu kesalahan kerana aku, si isteri+ibu ingin mencari secebis pengalaman di dalam makmal. Lalu aku disogok dengan persoalan yang mengganggu jiwa aku sebagai isteri dan ibu.

Mungkin aku perlu segulung sarjana dan seterusnya gelaran Dr supaya aku tidak lagi dipandang sebagai isteri+ibu yang tiada apa-apa.

Mohon doa supaya urusan hidup ini dipermudahkan. Terlalu pedih hati ini bila terkenangkannya. Betapa pada ketika ini, aku mengharapkan dapat menatap wajah tua arwah ayah kerana ketenangan pada wajahnya bisa membuatkan hati aku tenang dan damai.

No comments: