Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Friday, August 21, 2009

SHOPAHOLIC

menarik tak tajuk entry kali ni???
tajuk ni xde kaitan dengan sesiapa key???
ermmm... semalam pegi kelas kaunseling kelompok dan tajuknya adalah... SHOPAHOLIC... menarik.. amat tertarik... biasa la... benda2 semua ni selalunya dikaitkan dengan kaum hawa.. dan semalam kaunselor yang sama2 berkongsi ilmu itu merupakan seorang ADAM... dan dia tidak berat sebelah kepada sesiapa... atas pagar okey??
dan ada quiz untuk kami semua yang hadir semalam... dan lepas menjawab dengan sejujur dan seikhlasnya maka markah pun dikira... markah saya adalah 25

26 - 30 : teramat berjimat cermat
21 - 25 : sangat berjimat cermat
18 - 20 : berjimat cermat
dan seterusnya saya tak ingat... hehehe...

adakah betul saya seorang yang sangat berjimat cermat?? saya pun x tau... tapi sememangnya saya diajar untuk menghargai duit... hatta 1sen [tapi sekarang dah xd 1sen kan...] kenapa??? sebab dulu ayahanda tersayang lagi tercinta selalu cerita kehidupan zaman kanak2 dia yang susah [korang mesti kata, dulu lain sekarang lain].. saya pun pernah terfikir begitu, tapi bila saya fikir2 balik... dulu ayahanda susah, nak belajar kena cari duit sendiri... tapi boleh berjaya sampai MA.. belajar luar negara... zaman ayahanda dulu kalau dah belajar universiti pun orang dah hormat... tapi ayahanda xla pergi luar negara lepas SPM [zaman dulu panggil SPM pe ek??? saya x tau... huhuhu]
kita sekarang ni dah la dapat biasiswa or pinjaman, pastu boleh minta kt PAMA lagi... nth la... saya pun x baik sangat... suka berbelanja tapi mengikut kemampuan... saya juga punya keinginan seperti gadis2 lain tapi pesan ayahanda saya semat dalam hati... satu kisah zaman kanak2 ayahanda betul2 buat kolam air mata saya bertakung...

pesan ayahanda, "kalau xd harta dan ilmu, orang xkn 'pandang' kita..."

saya x pasti sejauh mana boleh diguna pakai lagi kalimat seperti itu pada era kini... tapi saya percaya pada kata2 ayahanda... kerana dia terbaik bagi saya... sebab tu, saya cuba untuk berjimat cermat... membeli ikut keperluan bukan kehendak... itu pesan ayahanda pada saya...
kalau saya kira2 jumlah pinjaman atau biasiswa yang kita dapat setiap semester itu sebenarnya lebih dari cukup sekiranya kita mengamalkan membeli ikut keperluan bukan kehendak...

aduh... pe yang saya melalut ini... dah lari dari tajuk SHOPAHOLIC... sori2... sori sangat2...

kesimpulannya... kalau anda rasa anda tergolong dalam golongan SHOPAHOLIC, fikir2 duit yang anda guna untuk membeli kehendak anda itu dari mana sumbernya... barang yang anda borong itu ada keperluan atau tidak... kalau rasa tak de keperluan, menabung la untuk masa depan... kita hidup bukan untuk hari ni jer... bukan untuk esok... minggu depan atau tahun depan jer... kalau panjang umur, mungkin kita dapat hidup untuk 30,40 tahun lagi... kita xtau pe akan jadi akan datang, jadi simpanan kita la yang menjadi bantuan pada masa akan datang.

entry kali ini bukan untuk mengatakan bahawasanya saya adalah seorang pakar ekonomi [tidak sama sekali kerana saya budak kimia] tapi sekadar pesanan dan ingatan terutamanya buat diri saya sendiri yang sering leka dan alpa serta buat para pembaca yang budiman... yang baik diambil jadikan pengajaran, yang kurang enak simpan jauh2... maaf andai ada sesiapa yang terasa dengan kata2 saya...

p/s : ya Allah... sesungguhnya hamba-MU ini terlalu rindu pada ayahanda... sekalung Al-Fatihah buat ayahanda yang jauh dimata tapi sentiasa ada dalam hati saya...

p/s lagi : ramadhan kali ini terasa lain sgt... entah la... hanya DIA yang tahu ada rindu yang tak terluah dalam hati...

p/s lagi2 : teringat kenangan ramadhan zaman sekolah dolu2... dalam entry lain saya cerita... insyaAllah...


salam ramadhan...
salam ukhwah...
salam mahabbah...


wassalam...


No comments: