Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Sunday, September 27, 2009

cerita raya

salam lebaran buat semua pembaca...
salam dihulur, maaf dipinta...

huhuhu... dah terlewat seminggu... but better late than never rite???

kekangan masa dan kemalasan melampau membuatkan saya malas nak ketuk2 papan kekunci laptop untuk post pe2 entry sepanjang cuti raya... jadi kali ni nak cerita semua benda yang berlaku sepanjang cuti raya....

jom bacaaaa....

17sept09
dear sist ngn my BIL datang amik waktu berbuka... kami berlima [termasuk anees beena and si kecik] berbuka ala kadar di gazebo kolej melati... lepas solat maghrib kt surau melati, sama2 mencari port nak makan... pegi plaza alam sentral [PAS], konon2 nak makan kt bistro sekali lauk pauk sume dah abis... pusing2 kt PAS, sume kedai penuh dan agak lambat... tapi x mau makan fast food... so destinasi seterusnya kedai mamak seksyen3... hehehe... menu berbuka ari tu cheese nan... nyummy2...


18sept09
bangun pagi2, tlg dear sist kemas umah dia... pack brg bdk kecik 2org tu, then lepas semayang jumaat gerak balik ipoh... yahooooo!!!! suka sgt... kereta agak banyak jadi pergerakan jadi lembab cam siput... sampai ipoh, dekat2 kul7... bonda tgh sibuk2 memasak sebab assistant dia x cekap sgt [i mean my little sist]... dh azan pun lauk pauk still atas api... so berbuka ngan air+kurma dulu... then baru makan... bonda masak ketam... sedap2... sayaaaaanggg bonda!!!


19sept09
pagi2 dah keluar ngan bonda... misi pagi tu nak cari santan... pegi la kedai yang dah slalu pegi, sampai je tokey kedai kata dtg lepas zohor... santan dh abis... huhuhu... lama lagi tu lepas zohor... so bawa la bonda g kedai santan yang lain... nasib baik still ada stock... bonda kuar sorg2 dan saya tunggu dalam kereta... at last dekat kul12 baru la bonda dapat santan... ada la dekat 45min bonda beratur nak beli santan... sian bonda... rasa bersalah lak... balik beli santan, singgah umah opah...makcik2+pakcik2+cousin2 tgh sibuk anyam ketupat and potong2 daging.. saya dan bonda bukan x nak tolong, tapi di rumah kami pun ada 6ekor ayam dan 2kg daging menunggu untuk di proses... lepas zohor, saya mula operasi membasuh ayam... mula2 dear sist kata nanti dia tlg sbb dia nak kemas hall... ktorang beli almari TV baru untuk bonda tapi saya saja wat2 x tau bila bonda tanya nape dear sist+BIL+abg jo+little sist+si kecik 2org g silibin... hehehe... saja nak wat suprise kt bonda... at last nyer 6ekor ayam+2kg daging saya proses sorg2... ada la dekat 2 jam setgh saya memproses bahan mentah tu... malam lak sibuk2 pasang langsir... dh si kecik tu sibuk2 nak panjat tangga bila tgk saya pasang langsir... sabar2...


20sept09
hari raya!!!! yeeeeeeee!!!
bangun pagi.. mandi sunat... solat subuh... kul7 lbh gerak g ziarah ayahanda... dah cantik "rumah" ayahanda... marmar putih dan batu sungai... sgt cantik... kami sedekah yasin dan doa untuk ayahanda... tanpa sedar air jernih mula bertakung... saya rindu ayahanda... rindu yang teramat... hanya doa mampu saya berikan... hari raya macam biasa... rumah saya penuh sesak bermula jam 12tghari sehingga 4ptg... lepas maghrib turn kami ank branak beraya umah adik bradik bonda... malam tu semua sakit perut... nth pe yang silapnyer... dugaan...


21sept09
sepanjang hari di rumah... dear sist pagi2 lagi dh bertolak balik ke rmuah mentua di kelantan... xd sape yang dtg dan kami pun x ke mana2... kesihatan x mengizinkan... malam abg oji sampai dari melaka... bonda and kak anom sibuk menyiapkan hantaran... esok kami akan ke kelantan... abg jo saya nak bertunang...


22sept09
8.30 bertolak ke kelantan... kereta x berapa banyak tapi sesak di jeli... sampai kelatan kul5 lbh rasanya [x ingat dah... hehehe...] dinner makan kt umah mak BIL saya... balik motel bonda+alang [adik ipar ayanahada]+mak[adik ayananda]+abg oji+kak anom+abg jo bincang sal event esok... letih sgt... tido awal...


23sept09
kul9.30 pagi breakfast kt umah mak BIL saya... nasi lemak yang sgt sedap... sambal dia sedap sgt2... kalau xd perkara penting pagi tu, saya dah tambah makan nasi lemak tu... sedapppp... kul10.30 bertolak 4buah kereta ke rumah bakal tunang abg jo... destinasi kami chetok, pasir mas... kenderaan bertali arus... kul12 sampai kt rumah kakak tu... bincang2 cakap2 akhirnya selesai majlis... Alhamdulillah... bertunang sudah abg saya... ptg tu jln2 kt pengkalan kubor... tapi x lama pun sebab kami sampai pun dh lewat... kul6 bertolak balik motel, rehat2 kul8.30 g makan kt kedia yang x best... lama teramat nak tunggu order siap... ada la dekat sejam lebih menunggu... sabar2... lepas makan g wakaf che yeh lak... pening2... ramai orang... sempit lak tu... tapi sempat gak beli 3helai tudung... kuang3... balik dh penat sgt terus tido...


24sept09
breakfast kt pasar wakaf bharu... kul10 bertolak balik ipoh... singgah makan kat restoran tasik raban kul4.30 ptg... hehehe... kul6.30 sampai rumah... Alhamdulillah...


25sept09
beraya ke sitiawan... x larat nak citer pjg2... lepas zohor baru bertolak sbb sebelum tu abah nazar dtg umah... malam baru balik dr sitiawan...


26sept09
open house a.k.a family gathering kt umah opah... macam2 ada... tapi saya makan satay jer... [to nana, kalu kamu baca ni jgn sedih2 ek...] xd citer sgt ari ni... dok umah... siapkan keje bertimbun2...


27sept09
holiday is over!!!
kul3.30 balik shah alam dengan ati yang berat... sedih nak tinggalkan bonda, sush hati sbb keje x siap lagi [tapi msh sempat menulis berjela2 dlm blog]... dan sekarang saya di sini --->> kolej melati, uitm shah alam... esok saya ada kelas jam 8.30 pagi...



kata penulis : time kasih kawan2 sebab sudi baca cite penulis yang berjela2 tu... nanti penulis letk gmbr masa majlis bertunang...

nak cakap lagi : to alang a.k.a rosmawati, selamat bertunang.... dan untuk abgku serta bakal kakak iparku...


salam ukhwah...
salam mahabbah...


wassalam...


No comments: