Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Friday, November 4, 2011

Mas Kahwin dan Wang Hantaran

Dekat office petang tadi aku serius mengantuk tahap tak tahu nak explain. Lepas lunch dekat kedai belakang Tesco Puchong tu terus mata jadi berat semacam. Macam ada batu konkrit dekat atas mata. Jadinya aku ambil keputusan pergi turun lab, selesaikan kerja yang tak siap. Assistant aku dah mula cuti untuk bersalin sejak semalam. 

Dekat pukul4, naik office semula dah siapkan report mingguan. (Alamak! baru teringat lupa nak email report dekat OM). Sambil-sambil tiap report, berjalan ke blog orang. Sampai la aku menapak ke blog ni :


dan aku tertarik dengan entry ni >> Mahar : Tinggi atau Rendah?

Bila baca entry tu, aku teringat yang semua orang dok post kat FB suatu masa dulu. Yang wang hantaran ditetapkan mengikut taraf pendidikan. 

ni rate untuk local graduate rasanya, kalau oversea graduate mahu la 3,4 kali ganda. hehehehe.


Korang setuju ke dengan benda ni? Aku sangat TIDAK SETUJU. Kalau korang baca entry dalam blog niqobgirl tu pun dia dah kata, mahar kahwin haruslah mudah. Kalau ikut fahaman aku, mudah tu bukan untuk satu pihak sahaja, maksud aku pihak perempuan tapi mesti mudah untuk 2,2 pihak. 

Kenapa aku tak setuju? Sebab andai kata korang belajar sampai degree, jumpa jodoh classmate korang agak-agak berapa tahun korang kena tunggu supaya bakal suami korang tu dapat kumpul minimum RM12,000?

Benda ni pernah juga mengganggu fikiran aku, ada seseorang pernah kata aku,

si abu tu (bukan nama sebenar) hantaran dia 5 angka.

si minah tu (bukan nama sebenar juga) hantaran dia pun 5 angka

si joyah (bukan nama sebenar) tu ada sijil je tapi hantaran dia sama macam ko la

Bila dengar orang cakap macam tu, serius aku macam membara gak. Aku tak suka dibandingkan dengan orang lain. Bukan sebab aku tercabar dengan orang lain punya hantaran 5-6angka tapi aku senang dengan keputusan aku. Dan aku yakin, kalau arwah ayah aku ada mesti dia pun setuju dengan aku. 

Bagi aku, biarlah hantaran aku bukan tahap puluh-puluh riban asalkan duit hantaran tu hasil dari titik peluh dia bekerja. Tanda kesungguhan dia nak peristerikan aku. Aku dah warning awal-awal dekat bakal suami aku,

saya tak nak awak buat loan untuk jadikan duit hantaran. saya bukan barang jual dekat kedai yang awak boleh 'beli' guna duit loan.

Memang dari awal aku dah tekad dalam hati, biar hantaran rendah asalkan duit tu 100% usaha titik peluh dia. Tapi bab mas kahwin memang aku demand sikit, apa benda yang aku demand? Biarlah rahsia. Yang penting masih tidak menyusahkan dan masih dalam lingkungan kemampuan dia.

Bila aku fikir-fikir balik, nasib la aku tak pergi belajar dekat oversea kalau tak lagi heboh la orang dok cerita yang hantaran aku minta tak gempak

Apa-apa pun terpulang pada individu tu sendiri. BTW, hantaran tinggi-tinggi sebab apa ek? Nak menunjuk dekat jiran tetangga ke? atau nak berlawan sesama sendiri? atau apa ek. Aku pun kurang pasti tapi bagi aku biarlah semua benda itu tidak membebankan.


Perkahwinan itu bagi aku untuk memudahkan bukan membebankan. Jangan sebab nak GAH masa kahwin, lepas kahwin ikat perut, makan nasi kosong dengan ikan kering.

Maaf andai ada yang terasa, ni cuma pendapat aku sahaja. HARAP MAKLUM dan MAAF sekali lagi.






1 comment:

Ku Azhar said...

PhD yang sijil 2 xpe..jgn PhD yang perasaan hasad dengki dah la..t punya dengki letak mas kawin 3 juta plak..kih3 :p