Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Wednesday, November 7, 2012

Bicara Hati

Kadang-kadang dalam hidup ni kita tak boleh jangka apa yang bakal berlaku. Kita selalu mengharapkan yang terbaik untuk diri kita, kita selalu mengimpikan yang terbaik untuk diri kita tanpa kita sedar sebenarnya Allah dah tetapkan yang paling TERBAIK untuk kita. 

Setiap hari kita merayu, mengharap dan berdoa akan sesuatu hingga suatu masa Allah berikan kepada kita perkara yang tidak pernah terlintas dalam otak fikiran kita. Kenapa? Kerana Allah tahu itu yang TERBAIK untuk kita. Perkara yang baik tidak semestinya datang dalam bentuk yang baik. Perkara yang baik mungkin datang bentuk ujian supaya kita menjadi manusia yang lebih baik.

Kadang-kadang dalam hidup kita tak pernah sangka yang kita akan menangis, meratap akan sesuatu perkara hingga benda itu terjadi kepada kita. Kadang-kadang benda baik yang datang pada kita tapi orang anggap perkara itu sebagai perkara kurang baik. Kenapa? Sebab kita semua manusia, tiada siapa yang sempurna. 

Kita tak mampu nak puaskan hati semua orang tapi sekurang-kurangnya kita berusaha untuk puaskan hati semua orang. Aku tak mampu nak ikut patuh pada kata-kata atau perintah atau arahan semua orang tapi sekurangya aku cuba untuk tidak mengikari mereka.

Aku jadi sedih bila mana kegembiraan aku menjadi buah mulut (kata-kata negatif) orang lain. Salahkah dengna apa yang aku ada? Semua orang berhak rasa gembira. Tak kan aku nak gembira pun nak ikut timing ko? Siapa kau nak tentukan setiap aturan hidup aku? Aku hidup berdasarkan apa yang Allah tetapkan pada aku. 

Aku merancang hidup aku dan dalam masa yang sama aku tahu Allah sentiasa ada perancangan terbaik untuk aku. Aku berdoa supaya aku sentiasa kuat dan tabah dalam hidup ini sebab aku tahu setiap ujian itu adalah tanda kasih sayang Allah pada kita. Setiap ujian itu adalah kerana Allah tahu aku mampu untuk hadapinya. Tapi kenapa mesti kau kata sebaliknya? Aku stress dengan sikap kau. Kau pura-pura gembira sedangkan kau tak suka dengan berita gembira aku. 

Aku hampir hilang semangat kerana kau. Kau tahu rezeki itu dalam banyak cara? Kau sedar atau tidak bahawa setiap yang berlaku adalah kerana kuasa Allah? Dia yang mengatur segalanya di atas bumi ini. Aku berusaha tapi Dia yang tentukan. Aku bukan sesiapa, aku hanya manusia biasa!

Kadang-kadang manusia mengundur diri bukan kerana dia putus asa tapi kerana dia memikirkan sesuatu yang orang lain tidak tahu. Kau tahu apa yang berlaku dalam hidup aku? Jangan kau fikir semua orang yang berhenti sekolah itu tidak berguna. Jangan kau fikir semua yang berjawatan besar itu kerana mereka belajar sehingga dapat 4 rata setiap kali exam. Jangan kau fikir semua makcik tukang sapu itu kolot. 

Pernahkah kau terfikir mungkin antara makcik tukang sapu / makcik tukang cuci toilet itu anak-anak dari kalangan profesional? Siapa kau untuk menilai manusia? Siapa kau untuk tentukan tinggi rendah darjat manusia?

Pernah kau alami apa yang aku alami? Punya suami tetapi jauh? Sakit pening semua kau tanggun sendiri? Pernah kau rasa semua itu? Dalam kudrat tak seberapa aku gagahkan juga menapak menaiki tangga bas dan kadang-kala berdiri sepanjang perjalanan kolej ke fakulti, kemudian menapak lagi ke tingkat 3 tanpa lift? Pernah kau alami situasi itu dengan keadaan sama macam aku?

Aku bukan menagih simpati manusia. Cuba aku harap ada belas kasihan yang wujud dalam diri kau. Cuba untuk meletakkan diri kau dalam situasi orang lain. Jangan pandang manusia terlalu hina. 

Fikir-fikir kan.

(aku ada test jumaat tapi kerana satu perkara aku hampir hilang semangat. aku hilang kekuatan. kerana satu perkara itu juga aku mencoret di sini. buka mata dan baca dengan bahasa minda anda. )



No comments: