Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Monday, July 8, 2013

Lahirnya Permata Hati (Part 1)

12 Jun 2013
Hari ni kandungan dah masuk 38minggu 3 hari. Suami akan pulang dari Johor petang nanti. Kakak dan abang ipar terbang ke Bangkok pagi ni bersama emir bambimbam tu. Pagi tu sebelum kakak ke KLIA, sempat aku dukung emir bambimbam macam biasa. Umur baru 5 bulan tapi badan sedap. Paha drumstick, pipi pau gebu, kulit macam anak korea gwiyomi. Abang ipar ada kata, "entah-entah nanti emir balik dah ada baby baru kat rumah". Aku senyum je.

Buat kerja rumah macam biasa. Suami sampai dalam pukul 7petang. Malam tu layan runningman tapi sekejap je sebab esok ada plan lain awal-awal pagi. Jadi siap-siap basuh baju anakbuah dari rumah pengasuh.

13 Jun 2013
Bangun pagi kejut si kakak dan abang ngah rafiq untuk ke sekolah. Siapkan bekal air diorang, suami hantar diorang pergi sekolah. Aku sidai baju kemudian siap-siap untuk keluar. Plan pagi tu nak pergi sarapan dekat Cyberjaya dan terus ke Putrajaya. Untuk apa? Suami konon-konon nak maternity shoot untuk aku (ni akibat dia tengok Irine buat maternity shoot). Hahahahahahaaaa. Dah 38minggu 4hari baru nak bershoot bagai. Jalan pun dah terkedek-kedek. Jalan sikit dah mengah. Tapi enjoy juga la walaupun tak ada tripod. Puas aku ngajak suami bergambar sama, ada je alasan dia. Dekat mana kami shoot? Dekat tasik dekat dengan PICC. Tak lama pun dekat situ sebab matahari dah mula bersinar. So, nak tukar port nak pergi Masjid Besi kemudian ke Masjid Putrajaya. Siap plan nak naik cruise. :P


So pergi la Masjid Besi. Alang-alang dah sampai masjid, aku nak pergi toilet. Kena naik tangga pulak. Lagi sekali termengah. Dah naik baru tahu escalator yang pak guard tunjuk ke arah toilet lelaki rupanya boleh guna untuk ke toilet perempuan gak.

Di sinilah segalanya bermula : KELUAR TANDA. Banyak kali lap tetap ada lendir bercampur darah tapi sedikit. Aku dah mula cuak. Sebab beberapa hari sebelum tu kawan aku bersalin, keluar tanda macam tu juga. Cadang nak call SIL yang kerja dekat Putrajaya tapi takpe la. Aku snap gambar nak tunjuk dekat suami. Keluar toilet dengan rasa cuak dan takut. Jumpa suami dia tanya, "ok tak?"  Sebab aku lama gila dekat toilet. Aku pun pungpangpungpang cerita. Tapi aku kata, "tak ada apa kot. Jom tangkap gambar." Hahahahahaaaa. Ingat suami nak dengar cakap aku? Harap maklum la. Terus balik rumah, pack barang apa semua. Sementara tu suami call KPMC tanya macam mana. Rumah memang tak sempat nak kemas betul-betul, berdesup pergi KPMC. Sampai sana, nurse cek yang rutin tu terus dibawa ke labour room! Mak aaaaaiiiiiii. Bertambah nervous.

Aku skip cerita sebab dah ingat-ingat lupa.

Datang sorang nurse ni. Nak cek bukaan. Oh maiiiiiii. Takut. Dah buka 2cm ok? Buat CTG contraction still moderate dia kata. Dia suruh tunggu dekat wad, so kitorang amik family suite package. Duduk la aku dekat wad, sembang gelak ketawa dengan suami. Masa ni baru sms family. Dr Haslinda datang, tanya itu ini. Katanya 4pm nanti akan cek lagi. Kalau bukaan still 2cm, boleh balik. Kalau dah banyak cm, paham-paham je la. Nurse pesan suruh kira contraction. Macam mana? Aku pun google macam mana nak kira, siap download apps dekat tab husband tapi still tak tau macam mana rasa contraction tu. Hahahahaaaa. Pukul berapa entah nurse datang lagi buat CTG. Dia pegang perut aku, "rasa kan contraction?" Aku? Tak rasa apa-apa. Hahahaha. Dia kata, "tak payah balik la. Confirm bersalin malam ni." Bersungguh dan penuh keyakinan dia cakap. Aku dengan suami pun senyum-senyum je.

Pukul4 lebih, Dr Haslinda datang lagi. Siap bawa mesin ultrasound lagi. Dia tengok result CTG, masih lagi tak kuat dan scan baby. Baby seronok dalam rahim. Dr siap set next appointment which is 22 June, sehari sebelum EDD aku. Sebelum Dr bagi discharge, dia pun nak cek bukaan. Sekaliiiiiii....dah 4cm. Terus dia kata, "eh, saya bawa awak masuk labour room la. Nanti saya pecahkan air ketuban. saya ingatkan masih lagi 2cm, awak relax je tak sakit". Lagi sekali aku nak gelak sebab memang tak rasa sakit. Dan aku mula cuak. Memang betul nurse tu kata, malam ni aku bersalin. Kebetulan, sampai waktu minum petang. Dr suruh aku makan dulu untuk tambah tenaga, mandi untuk segarkan badan. Aku pun habiskan satu mug milo dengan separuh kuih donut. Dah dah dig dug masa ni. Sebelum keluar Dr kata lagi, "dia ni jenis tahan sakit ni."



to be continued ... ... ...



No comments: