Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Thursday, July 18, 2013

Lahirnya Permata Hati (Part 2)

sambungan daripada Lahirnya Permata Hati (Part 1). Dan jua bersempena permata hati genap sebulan hari ni  maka aku sambung kronologi kelahiran puteri kesayangan.

*******************

Pukul 5 lebih aku dibawa ke labour room yang sama aku kena seluk untuk cek bukaan pagi tadi. Nurse pasang ctg, cek bukaan 530pm, dh 5cm. Tapi aku masih tak rasa sakit contraction. Mungkin ini bahagian aku. Sempat layan cerita apa entah dekat TV3. 

Aku skip lagi sebab memang dah ingat-ingat lupa. 

Nak tunggu jalan buka menang lambat. Lama kelamaan aku mula rasa sakit tapi masih boleh ditanggung. Akhirnya, masa bukaan 6/7 cm Dr masukkan ubat untuk aku rasa sakit dan seterusnya untuk percepatkan bukaan. Lepas tu jangan tanya macam mana sakitnya. Kali pertama Dr offer ubat tahan sakit, aku jual mahal. Second time, terus aku setuju sebab memang tak tahan weeeeeiiiiiii. Sepanjang waktu nak tunggu bukaan sampai 10cm, dua kali nurse masukkan tube untuk keluarkan urine. Ini pun sakit gak. Rasa nak sepak je nurse tu. Lepas masuk ubat tahan sakit tu (melalui drip) aku jadi lalok. 

Sedar-sedar semua dah dalam posisi. Dr suruh push, nurse ada la dalam 3,4 orang jadi pompom girl. Suami nemang setia dengan aku sejak 4petang. Oh, aku ingat jam 930 malam proses push-push tu mula. 

TAPI!!!

Aku tak pandai push. Bila aku push nurse kata aku push kat muka. Bila aku tak rasa sakit, diorang dok suruh aku push. Tapi waktu tak rasa contraction memang tak boleh nak push. Aku dengan mamai laloknya, rasa dah give up. Aku dok merayu dekat Dr guna la method yang lain sebab aku memang dah tak larat sangat. Sampaikan aku rasa macam nak minta czer je dan sempat gak terfikir, takmau beranak dah lepas ni. Hahahahahaha.

Akhirnya, jam 1024 malam, baby selamat lahir dengan bantuan vacuum. Suami cerita, Dr gunting (epi) dan masukkan vacuum tu. Dia memang dah nampak kepala baby tapi masa tu aku memang tak sedar apa dan dah tak boleh nak push. Gila punya kuat ubat tu. Sian baby. Oh, sebelum Dr vacuum tu Dr macam marah aku (memberi motivasi sebenarnya) sebab jantung baby makin lemah. Aku ingat lagi kata Dr, "raja zubaidah, kalau saya guna vacuum pun, 80% tenaga tetap dari awak. Saya boleh tolong 20% je". 

Elok je baby keluar, Dr letak atas dada aku dan aku menangis, "baby maafkan mama. Mama tak pandai push". Masa tu memang nampak lonjong kepala anak aku. 


PERASAAN?
Tak dapat nak gambarkan. Nurse cepat-cepat bagi oxygen pada baby sebab dah biru :(


Lepas tu aku minta maaf dekat Dr lak sebab tak pandai push. Bila ingat balik macam kelakar lak minta maaf dekat Dr. Dr kata, "takpe saya dah jumpa macam-macam patient". Heheheeee. Maka bermula episod jahit-menjahit. Aku tengok ok rupa jarum dan benang tu, jarum tu rupa mata kail pun ada. Jahit sebab koyak dan jahit sebab kena gunting. Ngeri tapi sebab Dr dah bius, aku tak rasa sakit sangat. Aku siap boleh bersembang-srmbang dengan Dr. Cuma bila Dr jahit bahagian kulit tu baru rasa sakit tapi Dr gtau kenapa sakit. 

Habis jahit entah pukul berapa pun tak ingat sebab aku tertidur. Sedar-sedar dekat pukul 1am. Aku sorang-sorang dekat situ. Nak panggil nurse tapi tak jumpa loceng, aku pun sambung tidur. Tak lama lepas tu, nurse datang nak bawa pergi bilik. Tapi sebelum tu, diorang tukarkan baju dan pakaikan pad. Tapi aku takut nak turun katil ke wheelchair maka aku suruh nurse panggilkan suami. 

Sampai bilik, aku bantai tidur sampai ke pagi. Maka susu pertama yang masuk perut baby adalah susu formula. 


******************************

Itu sedikit sebanyak pengalaman aku. Nanti aku nak bagi anak aku baca. Stop dulu. Penat taip guna tab.

Bye!





No comments: