Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Friday, October 14, 2011

Tentang dia, kawan saya.

Selamat malam semua.

Tibatiba malam ni rasa nak menconteng sesuatu. Sebenarnya aku nak tidur dah tapi bila buka FB, layan komen seorang kawan ni buat aku rasa rindu nak bergelar pelajar semula. SERIOUSLY! Rindu teramat sangat nak belajar balik.

Kawan aku seorang ni nama dia Bayu. Pelajar terbaik program aku masa degree dulu. Sekarang tengah sambung master dekat USM. Dia course mate aku masa diploma dekat Arau dulu and jadi classmate aku masa degree. Masa diploma aku tak rapat sangat dengan dia. Biasa-biasa saja. Tegur pun biasa-biasa saja. Tapi bila masuk degree, kami jadi rapat. Sebab daripada hampir 80 orang coursemate aku masa diploma dulu hanya 4 orang je yang pilih bidang yang sama dengan aku. Yang selebihnya pilih bidang lain. Jadi dari situ aku rapat dengan Bayu. 

Masa hari pertama kuliah semester pertama tahun pertama degree, aku, Bayu dan Eya sama-sama menapak cari jadual kelas. Disebabkan kami banyak exemption untuk subjek kimia maka kami boleh drag banyak subjek semester-semester atas masa semester pertama. Jadi agak pening juga la nak cari slot untuk selit mana-mana kelas yang boleh. Ingat lagi masa semester tu, aku ada kelas dari jam 9.30 pagi hingga 10malam. Rehat kami hanya 20minit waktu lunch (itu pun tak sempat nak lunch sebab jarak kelas sebelum dan kelas selepas tu jauh) dan 60 minit untuk solat asar maghrib dan makan malam. Kalau bulan puasa lagi haru sebab kelas malam akan mula lewat sikit maka akan drag kadangkadang hingga pukul1030 malam.

Bila naik semester atas-atas, kami jarang ke kelas bersama tapi aku agak rajin menapak ke bilik Bayu sebab dia rajin. Dan dia pandai. Aku banyak bertanya pada dia. Dia rajin baca buku. Macam-macam jenis buku. Dan bila sampai tang final year project, kami dapat supervisor sama. Tajuk thesis kami pun lebih kurang sama. Maka kami banyak bekerjasama lagi. Dan aku banyak juga belajar dari dia. Dan kami sama-sama belajar. Masa buat thesis tu, baru aku sedar minat aku ke arah analisis. 

Masa aku jadi RA dulu pun, aku masih bekerja dengan Bayu. Tapi kali ni tajuk project kami lain. Tapi aku masih refer pada dia untuk sebarang analisis data. Bayu seorang yang sangat menjaga kesihatan. Zaman belajar dulu, dia rajin jalan kaki panjat bukit dari Melati nak pergi FSG dekat Menara SAAS tu. Kalau aku, confirm-confirm la aku akan tunggu bas. Bayu suka breakfast makan nenas. HAHAHA. Ni paling aku ingat. Dan apa lagi ye? Banyak juga la kenangan aku dengan Bayu. 

Walaupun kami tak lah rapat macam BFF tapi Bayu ajar aku banyak benda. Tadi masa berbalas komen di FB, aku minta Bayu forward pada aku any lecture notes dia yang interesting dan dia sangat-sangat terbuka untuk share dengan aku. Thank you Bayu! 

Kalau la sekarang ni aku masih belajar lagi, pasti aku ingin jadi classmate Bayu lagi. HAHAHA. Rugi pula rasanya tak cuba minta USM sama macam Bayu dulu. Tapi tak apa. Bayu memang sangat bertekad untuk jadi lecturer maka sebab itu dia sambung master. Aku? Terumbang ambing lagi. Sekarang macam 50-50. Allah dah tetapkan untuk aku cuma aku kena yakin dengan keputusan aku. InsyaAllah.



Note : pernah dengar cosmetic science? sound interesting kan? ada tak universiti kat Malaysia yang offer program ni? =)






1 comment:

:: ANNUR :: said...

sweet mmories! huhu. ;)