Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Thursday, April 19, 2012

Tawaran Datang Lagi

Salam Malam semua. Harap semua sihat. Entah macam mana nak mula. Rasa gembira, sedih, berdebar semua ada. Takut pun ye.

Buka email, ada email dari Admin Postgraduate UTM. Tawaran untuk sambung postgraduate study dekat UTM datang semula selepas aku mohon tangguh pendaftaran awal tahun dulu. Sepatutnya aku daftar Februari lepas, tapi aku dapat offer kerja lagi awal daripada offer belajar maka aku tangguhkan niat sambung belajar. Hari ni, UTM hantar lagi surat tawaran.

Aku jadi serba salah. Aku nak kahwin bulan September nanti (insyaAllah), aku kena daftar dekat UTM pun bulan September. Sebenarnya bukan masalah pun kalau nak sambung belajar kalau dah kahwin. Cuma aku takut kewangan yang membataskan segalanya. Lepas banyak sangat halangan bila saat aku nak sambung belajar dulu, aku jadi takut nak sambung belajar. Takut tak ada sumber kewangan. Takut sangat. Dah kahwin, secara automatik tanggungjawab tu dah berpindah ke bahu suami. Takkan dah kahwin nak minta duit dekat ibu kalau takut cukup duit belanja bulanan? Zaman anak dara pun aku tak pernah minta duit ibu untuk tampung makan minum. Inikan pulak dah kahwin. Malu la weiii. Duit gaji yang aku simpan sekarang ni, memang untuk kahwin je.

Duit bayar yuran tu, insyaAllah ada. Tapi untuk tampung makan minum aku setiap hari rasanya cukup-cukup makan kot. Dengan insurans RM200 per month. Memang buat aku rasa macam nak menangis. Ya Allah. Kenapa rasa macam terbeban sangat niat nak sambung belajar ni?

Aku terus email Bayu. Thanks Bayu sebab selalu bagi semangat pada aku. Aku nak try apply biasiswa mymaster tapi aku takut tak dapat. Banyak betul benda aku takut. Apa nak jadi la. Walaupun biasiswa mymaster tu hanya cover tuition fee and elaun untuk tesis, bagi aku itu jauh lebih baik. Paling kurang duit yang aku niat untuk bayar yuran boleh aku guna untuk belanja bulanan kan? Kalau aku sambung belajar, maka niat untuk tukar kereta terpaksa kambus balik masuk tanah. Kalau la aku belo kereta, memang tak makan lauk la lepas kahwin nanti. Tapi orang selalu kata, kalau nak kahwin ni rezeki insyaAllah murah. AMIN. Harap-harap ada la rezeki buat aku dan bakal suami. AMIN.

Aku buat bajet kasar belanja bulanan aku kalau aku sambung belajar lepas kahwin nanti :

Insurans          - RM 200
Broadband     -  RM  80
Bil handphone - RM 100 (max)
Petrol             - RM 300
Lain2             - RM 200
TOTAL          - RM 880


Fuhhhhhhhh! Dekat seribu jugak tu. Takpe2. InsyaAllah boleh. Rezeki Allah tu sentiasa ada. Yakin pada diri dan takdir Allah. Semoga Allah permudahkan segala urusan aku dunia dan akhirat. AMIN.




 


3 comments:

intan hairani said...

wah nk kawin da yer jue n baragas. ;)
jue jgn serabut2 pk pasal x cukup duit..insyaAllah Allah akan bg rezeki lain pas kawin nati..bnda baik kan..gudluck! ;)

Ava said...

hi & salam,

I nak tnya, if i dpt offer smbung master by coursework utk dis sept intake...tp i x sempat balik msia sb hubby i abis his phd this oktober..
bole ke i appeal offer yg sama tu ke intake sept 2013? dalam dilema

Unknown said...

salam Ava,

untuk universiti i tak sure, tapi kalau UTM, dpt offer tu memang ada pilihan either nk accept or reject or appeal.