Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Thursday, May 24, 2012

Triclosan


Salam semua. Rindunya nak menulis dalam ni. Lately macam tak ada cerita nak bebel-bebel dekat sini. Sekarang sangat-sangat tak ada mood. Entah kenapa. Pening la fikir nak kahwin ni. HAHAHA. Poyo je kan?

Petang tadi lepas balik kerja, pergi singgah Watsons sekejap nak cari barang keperluan diri. Rasa dah lama sangat tak membeli-belah sesuka hati. Dah lama tak shopping untuk diri sendiri. Sekarang ni dapat je duit gaji setiap bulan, terus bawa keluar bajet. Ketepikan duit-duit yang untuk bayar segala benda terutama kena asingkan duit untuk simpanan dan urusan nak kahwin-kahwin ni. 

Tapi disebabkan dah terdesak sangat memerlukan barang-barang tersebut, maka gigih juga la pergi ke Watsons. Lagipun minggu depan dah gaji, kira okay la. Sian kan aku gaji betul-betul hujung bulan. Memang sesak nafas weiiii seminggu terakhir setiap bulan tapi buat-buat cool je. :P

Tujuan utama pergi watsons sebab nak cari toner dan pencuci muka Safi Balqis. Memang dah lama guna product ni, kira serasi juga la dengan kulit. Kawan-kawan pun ramai tegur kulit makin cerah. HAHAHHAH. Perasan!

Masuk je watsons, dah ternampak toner Safi Balqis teruslah sambar lagi-lagi ada 15% less, lagi la bahagiakan? Lepas tu pergi dekat tempat pencuci muka semua. Cari punya cari, jumpa la pencuci muka Safi Balqis. Tapi entah kenapa rasa gatal nak cuba product baru, rasa macam nak cuba HadaLabo (ye ke HadaLabo? yang product jepun tu) sebab nampak macam exclusive je. Boleh tak macam tu? Aku pun belek-belek la ingredients dia. Ada methylparaben, terus letak balik. HAHAHAHA. Kenapa dengan methylparaben? Lain entry aku cerita. 

Lepas tu, macam terdetik nak guna Nano White sebab packaging dia sangat menggoda jiwa. HAHAHAA. Marketing strategy dia memang berjaya la kiranya. Baca juga ingredients dia, eh ada methylparaben gak la! Lepas tu, baru terdetik nak tengok product yang dah bertahun-tahun aku pakai. Baca ingredients semua macam okay, tiba-tiba ternampak TRICLOSAN. Eh, macam pernah dengar tapi ingat-ingat lupa. Refresh balik memory tang tu juga. Fikir punya fikir, akhirnya dapat la ingat sikit-sikit. Rasanya aku guna triclosan ni masa buat R&D untuk air freshener dulu. Apa ye fungsi dia? Aku memang tak boleh re-call. Tapi aku memang 100% yakin, aku guna triclosan untuk R&D air freshener dulu. ADUH! Kenapa pulak ada dalam facial cleanser ni. Aku tengok product lain. eh, ada juga la triclosan. Tak puas hati. 

Letak balik product Safi Balqis dan terus grab pek percubaan Nano White walaupun ada paraben. HAHAHHAA!!!

Apa itu triclosan?

Triclosan is an antimicrobial active ingredient contained in a variety of products where it acts to slow or stop the growth of bacteria, fungi, and mildew. There are currently 20 antimicrobial registrations, which EPA regulates under the Federal Insecticide, Fungicide, and Rodenticide Act (FIFRA).
There are also consumer uses of triclosan, such as its use in over-the-counter drugs (e.g., antimicrobial hand soaps and some toothpaste). These drugs are regulated by the Food and Drug Administration under the Federal Food, Drug, and Cosmetic Act (FFDCA). Although the FDA uses are not regulated under pesticide law, EPA considered these exposures in the aggregate risk assessment. EPA used population-based biological monitoring data to assess the co-occurrence of uses to develop an aggregate exposure assessment. [source]



Aku ada je nota pasal triclosan ni tapi aku malas nak memunggah kotak aku cari notes masa kerja dulu. Jadi aku C&P dari internet je. Kalau nak maklumat lanjut, cari je dalam internet. Berlambak keluar. Sebenarnya banyak je bahan-bahan dalam product yang kita guna seharian tak elok untuk kesihatan. Selain daripada triclosan, paraben (ini preservative, untuk bagi bahan tahan lama), hydroquinone (ni bahan pemutih, banyak dalam cream pemutih), SLES / SLS (sodium lauryl ether sulfate/sodiul laurylsaulfate -ini memang CONFIRM ada dalam sabun, shampoo, bahan-bahan pencuci). Banyak lagi. Dan silicone juga. Elakkan beli barang bayi ada silicone. Contoh silicone : dimethicone.


Dan, pastikan juga anda semua tahu cara yang betul untuk membaca label ingredients barang yang anda beli. Tak kisah la makanan ke, minuman ke, shampoo ke, sabun ke. Apa saja yang ada label. Penting untuk anda tahu bahawa bahan pertama dalam senarai bahan-bahan adalah kandungan terbanyak dalam product tersebut. Sila baca di SINI untuk fahaman lebih lanjut.


Okay. Stop here. Harap ada memberi manfaat pada semua. Bye.


kata hati : 2 minggu lepas balik Ipoh, tiba-tiba ibu bagi pamplet sabun yang dia guna. Dia kata, "jue tolong tengokkan, okay tak sabun yang ibu guna ni. bahan-bahan dia okay tak". Alahaiiii... comey la ibu saya ni :) Sebab aku selalu kata dekat  dia,"ibu bahan ni tak elok, bahan ni tak baik, bahan ni.. bahan tu..." HAHAHAHA 


pesanan : segala yang tertulis adalah pendapat saya berdasarkan pengalaman tak sebarapa saya bekerja di bahagian R&D untuk product seperti sabun, shampoo, cream dan sebagainya. Untuk fahaman lanjut, sila banyakkan membaca :)






2 comments:

MiszSpecky said...

itu la bile study chemistry...wowowo! bestnye bile dpt apply kt khidupan seharian...

Unknown said...

chemistry is fun!

sebenarnya belajar apa pun dapat apply dalam hidup, dengan cara tersendiri antara sedar atau tidak :)