Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Sunday, August 5, 2012

Interview SPA (Part 3)


Kesinambungan dari cerita-cerita lepas. Sebelum aku lupa sepenuhnya (sebab sekarang ni pun dah lupa sikit-sikit) soalan-soalan yang ditanya, maka elok molek sangat aku habiskan secepat mungkin kisah aku pergi interview SPA tu. InsyaAllah ni episod terakhir.

Lepas habis diinterview oleh penemuduga Melayu tu, giliran penemuduga berbangsa India pulak menyoal aku. Dan nasib aku tak berapa baik sebab interview ni 100% in english. Dengan yang Melayu tu soal jawab dalam Bahasa Malaysia.

Tapi aku dah tak ingat ayat englishnya, maka aku translate ke bahasa malaysia (ikut setakat yang aku ingat).

Penemuduga
Aku

******************************

Kamu pernah melakukan attachment di Jabatan Forensik (aku angguk). Hospital mana ye?

Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh, Perak <<<---- nama penuh tu!


Selama kamu menjalani attachment di sana, adakah kamu membantu pegawai sains forensik di sana? (angguk lagi sebab dia tak habis soalan lagi). Jadi apa yang kamu lakukan?

Cerita merapu merepek benda yang aku buat masa LI dulu.


Adakah kamu merasakan yang pegawai sains forensik perlu melakukan perubahan semasa bertugas? Boleh kamu berikan contoh.

Lagi sekali aku hentam kromo. Cakap main ikut sedap mulut je. 


Adakah seorang pegawai sains perlu berada di tempat kejadian sekiranya berlaku bencana besar? (angguk2 konon2 paham soalan). Apa rasionalnya pegawai sains berada di sana.

Jawapan ingat-ingat lupa. Susun ayat sendiri je. Ikut kata hati.


Kamu melakukan analisis bahan bukti dan membentangkan keputusan analisis kamu di mahkamah. Berdasarkan bukti dan analisis yang dilakukan, OKT (orang kena tuduh) didapati bersalah. Walau bagaimanapun, setelah itu baru kamu menyedari bahawa terdapat kesilapan semasa analisis dilakukan. Apakah tindakan kamu?

WOW! Soalan mencabar akal fikiran. Jawapan aku? Ikut kata hati. Jawab apa yang terlintas.



********************

Setakat itu je yang aku ingat. Harap-harap dapat membantu kalau ada sesiapa yang nak pergi interview Pegawai Sains Gred C41(Forensik) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia. 

Secara keseluruhan, Alhamdulillah dapat jawab semua soalan walaupun aku macam over siap dengan tangan apa semua macam orang bagi lecture. Dan Alhamdulillah tak ada soalan tentang kementerian dan juga soalan tentang isu semasa.

Sekarang ni menghitung hari tunggu keputusan. Kalau ikut dalam surat panggilan temuduga tu, keputusan akan keluar pada 20 Ogos 2012. Raya kedua  tu! Tak raya la aku tunggu keputusan temuduga SPA. 

Semoga apa jua keputusannya, insyaAllah itu yang terbaik dari Allah untuk aku, keluarga dan masa depan aku :)

Be Positive!


1 comment:

Syu, Syuhada said...

hope missjue dapat keje tu;)
amin..mana tau rezeki kawen kan ;)