Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Thursday, December 22, 2011

Vietnam 2011 : Day 2 (Part 1)

Cerita kesinambungan dari entry Vietnam 2011 : 26 - 28 November 2011.

Untuk Vietnam 2011 : Day 2 ni aku terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Sebabnya terlalu banyak gambar nak kena belek dan pilih. Dan aku terlalu malas nk edit semua gambar. Ni pun kebetulan dah selesai urusan baca-baca email, maka tiba-tiba terrajin nak edit gambar dan update blog. Maka terhasil la entry ni. Macam entry sebelum ni, aku malas nak cakap banyak-banyak. Jadi aku letak gambar je yang tak berapa banyak.

***************************

Back to story. Hari kedua di Vietnam Subuh awal gak dalam pukul5 lebih kalau tak salah aku. Dah lupa dah. Kiranya pukul7 tu dah terang benderang. Tapi disebabkan tak tingkap dekat bilik hotel tu, maka aku tak nampak matahari dah naik ke belum. Malam sebelum tu abang ipar aku dah order sarapan dari Kedai Basiroh depan hotel tu. Yang seronok dekat Vietnam ni, kalau malas sangat nak pergi cari kedai makan order je dari kedai yang korang tahu then orang kedai tu akan hantar sampai ke bilik hotel. Kena extra charge ke tau, itu aku tak tahu sebab Kedai Basiroh yang kitorang dok pergi makan tu memang betul-betul depan pintu hotel. Syok kan? Tapi aku tak order sebab konon-konon nak jimat duit untuk shopping. Dan aku bersama adik aku dan anak buah aku sarapan meggi berserta oat dalam bilik. Kenyang gak.

Agenda pagi tu nak ke Chuchi Tunnel. Aku tak tahu ejaan dia macam mana. Tapi rasanya betul la kot tu. Jauh gak Chuchi Tunnel tu. Dekat sejam perjalanan. Atau mungkin lebih. Sampai sana terus la masuk tempat bersejarah tu.

pass masuk. 

ENTRANCE

Sebelum pergi tengok tempat-tempat lain. Kena duduk dekat dewan ni, dengar tentang sejarah Vietnam. Apa yang aku dapat? Jangan tanya. Sebab aku bukanlah si pencinta sejarah T__T

ada berani? antara perangkap yang digunakan dulu. ngeri weiii. aku tengok pun jauh-jauh.
buat orang tolak-tolak tak kena mahas kalau jatuh?
Tapi semua perangkap memang gila takut. boleh mengundang maut. memang itu tujuannya pun kan?

ni apa benda la orang dok kerumun ni? tak ada apa pun.

tiba-tiba muncul kakak ni entah dari mana. HAHAHA. ni bukan magic show ok?
ini antara tempat persembunyian mereka. TAPI khas untuk orang kecil molek.
Kalau aku yang cuba masuk masa ni, mahu tersekat dekat tengah-tengah kot. ngee~

ni kereta kebal apa entah aku pun tak pasti. syok dok bergambar je aku dalam tu. sebab kitorang pergi pun tak ikut agent. driver yang bawa tu pun macam tahu tak tahu je sejarah vietnam. heheheh.

selingan. makhluk ciptaan Allah. tengah-tengah dok syok snap sana sini ternampak ulat gonggok ni. besar ok? panjang lebih kurang macam pembaris 15 cm tu. panjang kan?

The Rice-Paper and Rice Wine House. 

Makcik si tukang masak rice paper. hari-hari kerja dia masak rice paper ni. Aku tak sure boleh makan free atau kena bayar. sebabnya aku tak rasa.

Rice paper sedang dijemur. Untuk apa? Aku tak tahu. HAHAHAH. Semua benda aku tak tahu.


Berhenti makan. Memang puas hati. sebab FOC. HAHAHAHA.


Zoom gambar ubi kayu rebus bersama kacang tumbuk campur gula. dinikmati bersama teh yang menyegarkan. memang sedap tambah-tambah sebab perut lapar teramat. 


TAMAT. Boleh beredar. hingga berjumpa lagi di Vietnam 2011 : Day 2 (Part 2) di masa akan datang.




No comments: