Jangan malu, jangan segan, sila klik ramai2 ^_^

Friday, December 2, 2011

Aku Bukan Robot

Aku kerja tak nak cari gaduh dengan sesiapa. Sebab aku tahu aku kerja makan gaji dengan orang. Kalau orang tu tak suka aku walaupun performance aku elok, bila-bila masa dia boleh campak aku keluar. TAKUT.

Aku tahu aku kena bekerja dengan arahan bos walaupun bos selalu kata, "you must think out of box" dan "u can challenge me, dont always follow me". Walaupun itu yang bos cakap tapi aku tahu, aku mesti akhirnya kena ikut telunjuk bos sebab DIA KAN BOS.

Aku tahu majikan aku yang bayar gaji. Jadi dia boleh arah aku buat apa sesuka hati aku. Tapi aku rasa aku boleh je tak nak buat apa yang dia minta kalau itu tak ada dalam senarai tugas aku seperti dalam offer letter. BETUL TAK? 

Aku tahu semua company ada polisi masing-masing . Tapi aku pun tahu yang dekat Malaysia ni ada LABOUR LAW. Masa awal-awal kerja aku dah google pasal Labour Law ni sebab ada isu yang aku tak puas hati. Tapi nasib baik tak sampai aku berhubung denga pihak yang berkenaan.

Korang tahu tak CHEMISTRY tu apa? Korang tahu tak kenapa CHEMISTRY tu penting? Kalau korang tengok semua benda sekeliling kita ni, hampir semua ada kaitan dengan CHEMISTRY.

Aku bukan ada phd dalam CHEMISTRY pun. Tapi aku nak peringatkan la orang-orang yang tak paham kerja-kerja dalam makmal. Korang tahu tak yang korang bukan boleh suka-suka nak tambah mana-mana bahan kimia dengan bahan kimia lain? Kalau meletup makmal tu, siapa nak jawab? Confirm la orang bertanggungjawab terhadap makmal tu kan?

Macam ni la, kimia ni lebih kurang je macam memasak. Aku nak tanya la, ada ke orang yang first time memasak terus dapat cipta resepi yang booommbastik? MESTI tak kan? Aku rasa Chef Wan pun mesti kena cuba banyak kali sebelum resepi dia tu jadi THE BOMB!

Macam tu juga la CHEMISTRY. Sebelum nak campur aduk asid dengan alkali, kena tahu asid apa korang guna alkali apa korang tambah. Baru korang boleh tahu apa end product dia. Kalau main hentam campur chemical itu dengan chemical ini, ingat ko boleh tahu apa benda yang ko dapat tu? 

Kalau ko campur sulfurik asid dengan sodium hydroxide, ko ingat end product dia sama ke macam ko campur phosphoric acid dengan sodium hydroxide? Memang aku bengang gila la. Aku tahu aku budak baru tapi jangan suka-suki nak buli-buli aku. Aku tak nak nanti akhirnya aku juga yang dipersalahkan. 

Ko ingat orang yang cipta resepi ayan KFC tu, seminggu dia dah dapat cipta ramuan yang sedap menjilat jari tu? Ko ingat mentol lampu tu sebulan je masa untuk cipta?

Fikir la logik sikit! Benda chemical bukan boleh buat main-main. Hhhhaaaaaaaaaaaiiiiiiiisssssssshhhhhhhhh..
Rasa macam nak bagi ko baca MSDS dengan Technical Data Sheet je baru ko tahu betapa sakit jiwa raga aku dengan bos aku layan perangai ko yang tak tetap pendirian tu!


Sakit hati wei Hari Jumaat yang mulia ni. Dah la toilet tak ada air. Makin berapi je kepala aku ni. Okey, aku nak tidur. Esok aku nak pergi kursus kahwin dengan shah alam. Siapa-siapa terserempak dengan aku, tegur-tegur la. SERIUS! aku memang nak pergi kursus kahwin esok.

Okay, tutup cerita. BYE




2 comments:

UniMeOw said...

hihi mcabarnya alam pkjaan..

hadeh,,kna rdy nih! >_<

Anonymous said...

hai, awak pergi kursus kawen under jais gak ye?? xpasan laa....